GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Cel mai mare motor de avion, prea mic pentru noua generatie 777X de la Boeing. Cum remediaza producatorii problema?

[ 1 ] 1 septembrie 2013 |

GE90 este deja cel mai mare si mai puternic motor de avion construit vreodata. Dar asta nu inseamna ca inginerii de la GE nu incearca sa il Motorul GEnx 1B 500x331 Cel mai mare motor de avion, prea mic pentru noua generatie 777X de la Boeing. Cum remediaza producatorii problema?faca si mai mare, mai bun si mai suplu, se arata intr-un comunicat de presa emis de companie.

Noua sa versiune, denumita GE9X, va pune in miscare noua generatie de aeronave 777X de la Boeing. In aceasta toamna, GE intentioneaza sa incerce noile palete compozite din fibra de carbon de mare rezistenta dezvoltate pentru GE9X pe o platforma de testare Boeing din Seattle. Noile palete si alte piese fabricate din materiale revolutionare vor reduce consumul de combustibil al motorului GE9X si impactul lui asupra mediului. Bill Millhaem, Director General al programului GE90 al GE Aviation, spune ca noul motor va permite cresterea eficientei combustibilului cu peste 1,5% fata de motorul GE90-115B, care face parte din portofoliul ecomagination al GE.

Cu un diametru de 335 cm, ventilatorul frontal al GE9X va fi chiar mai mare decat cel folosit de fratele lui mai mare. Datorita materialelor compozite de generatia a patra, paletele sunt mai putine la numar si mai subtiri, avand aceeasi putere si durabilitate. Modelul GE9X are doar 16 palete de ventilator, fata de 22 pe motorul GE90-115B si 18 pe GEnx. Aceste imbunatatiri vor favoriza cresterea eficientei consumului de combustibil si eliminarea catorva sute de kg din greutatea paletelor si structurilor care le sustin.

De asemenea, noile palete vor permite inginerilor sa mareasca viteza periferica a rotorului ventilatorului, sa sporeasca eficienta turbinei de joasa presiune si sa contribuie la imbunatatirea arderii interne a motorului.

Si carcasa usoara si durabila a ventilatorului motorului GE9X, similara celei folosite pe GEnx, va fi fabricata tot din materiale compozite. In comparatie cu o carcasa de ventilator metalica, unitatea compozita va reduce greutatea motorului cu 159 kg.

Printre celelalte materiale de inalta tehnologie aflate in interiorul motorului GE9X se numara si compozitele cu matrice ceramica (CMC), capabila sa functioneze la temperaturi de pana la 1.315°C – mai ridicate decat cele la care poate rezista orice alt aliaj. Inginerii spun ca va arde mai putin combustibil decat GE90-115B si datorita pieselor din CMC, prezente in camera de combustie si turbina.

GE Aviation a dezvoltat prima paleta de ventilator din material compozit pentru motorul sau GE90-94B in 1995. Acest tip de palete erau prezente si in motoarele GE90-115B si GEnx.

In ultimii cativa ani, GE Aviation a testat noi materiale si tehnologii pentru motoare. Pe langa testarea paletelor de ventilator in unitatea de testare a motoarele ITP din Marea Britanie, GE Aviation va evalua si o statie de compresoare de inalta presiune la o unitate GE Oil & Gas din Massa, Italia, luna aceasta.

Primul motor va fi testat in 2016, verificarile la bancul de probe de zbor al GE fiind programate pentru anul 2017. Certificarea motorului urmeaza sa aiba loc in 2018.

Tag-uri: , , , , , , ,

Categorie:: Avioane



Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Comentarii (1)

Feed RSS pentru comentarii

  1. Gogu Velisaru spune:

    Super motor , daca nu apar desprinderi de aer de pe profilul paletei, adica pompaj.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.


zbor-de-agrement