GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube
zbor-de-agrement

107 ani de la primul zbor in Europa. Multumim, Traian Vuia!

[ 0 ] 18 martie 2013 |

S-a nascut in 17 august 1872 in comuna Bujoru, comitatul Caras-Severin pe vremea aceea, judetul Timis acum. Fiu de preot, a facut liceul in Lugoj, in mijlocul familiei unui avocat si politician, Coriolan Brediceanu, care avea sa-i ofere sustinere neconditionata in proiectul ce avea sa schimbe istoria omenirii.

traian vuia 1 107 ani de la primul zbor in Europa. Multumim, Traian Vuia!

Vuia nu este oficial numele tatalui sau pe care il chema Popescu. Viitorul creator al aviatiei moderne a preferat sa poarte numele mamei.

Vuia a dovedit inca din primii ani de studii o atractie aproape obsesiva pentru mecanica aplicata. Asta dupa ce ani in sir construia banalele zmeie, le urmarea cu atentie si le perfectiona pana la cel mai neinsemnat detaliu. Se va inscrie la Politehnica la Budapesta in 1892.

Din cauza lipsei banilor va intra pana la urma la Drept si isi va toci coatele prin cateva birouri de avocatura din Banat. Anul 1901 avea sa ii aduca doctoratul in stiinte juridice. La cererea sa, lucrarea avea sa fie redactata in limba latina si nu in limba maghiara.

Se intoarce acasa si incepe sa-si construiasca primul aparat de zbor pe care l-a numit “aeroplan-automobil”. Tot lipsa banilor il impiedica sa isi duca la indeplinire proiectul asa ca pleaca. “Mă duc departe, la Paris, dar lasa, mama, sa nu-ti para rau; ca am sa viu de acolo in zbor sau n-am sa mai vin niciodata acasa”, avea sa-I spuna mamei sale in 1902, inainte de plecarea in Franta.

Isi prezinta proiectul “aeroplanului-automobil” la Academia de Stiinte din Paris. Raspunsul prestigioasei institutii: “Problema zborului cu un aparat care cantareste mai mult decat aerul nu poate fi rezolvata si nu este decat un vis”.

Visul incepe sa se materializeze, insa, un an mai tarziu. In 1904, Vuia incepe sa construiasca un motor pentru care obtine si brevet in Marea Britanie, iar aparatul va fi gata in decembrie 1905. Se va numi Vuia 1. Era poreclit Liliacul datorita formei sale si avea 250 de kg, o suprafata de sustinere de 14 metri patrati si un motor de 20 CP.

“Liliacul” a zburat pe data de 18 martie 1906. A accelerat 50 de metri, s-a ridicat un metru, a zburat 12 metri dupa care elicele s-au oprit, iar aparatul a cazut.

Ulterior, avea sa mai zboare cu aparatul sau de mai multe ori in anul 1906, pentru ca in anul urmator sa construiasca Vuia nr. 2, pentru care a primit brevet in Belgia. In anul 1907, Vuia nr. 2 a zburat 70 de metri, a decolat normal si a aterizat normal.

traian vuia 3 107 ani de la primul zbor in Europa. Multumim, Traian Vuia!

Intre 1918 si 1925, Traian Vuia avea sa conceapa si sa realizeze 2 elicoptere pe care intentiona sa le treaca in productie de serie in Romania (poate singurul sau proiect ramas doar un vis), a lucrat la Ministerul francez al Apararii, a realizat impreuna cu un amic, Victor Tatin, o torpila folosita ulterior de marina militara, a inventat un generator de abur, este initiat intr-o loja masonica pariziana, participa la Conferinta de pace de la Paris in 1919, este ales membru al Academiei Romane in 1946. Pleaca dintre noi 4 ani mai tarziu, la varsta de 78 de ani.

Astazi sute de milioane de oameni zboara din toate colturile Pamantului spre alte colturi ale Pamantului. Poate ca daca n-ar fi fost Traian Vuia, ar fi fost altcineva. Cert este ca visul a inceput intr-un sat prapadit din Timis intr-o zi de august a anului de gratie 1872.

SURSA

Incoming search terms:

Tag-uri: , , , , ,

Categorie:: Editorial, People



Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.


zbor-de-agrement