Terrafugia Transition, aeronava ultrausoara care se poate transforma intr-un automobil omologat pentru drumurile publice, va intra in productia de serie dupa ce Administratia Federala de Aviatie (FAA) a SUA i-a acordat o dispensa speciala de gabarit.
Transition a fost proiectata ca o aeronava “sportiva usoara”, cel mai mic tip de aeroplan privat din categoria celor recunoscute de FAA, cu o greutate maxima de 600 de kilograme. Insa producatorului i-a fost imposibil sa integreze dispozitivele de siguranta – airbaguri, zone de botire si cusca din lonjeroane, spre exemplu – necesare vehiculelor stradale, in aceasta greutate.
In mod neasteptat, FAA a facut o exceptie in cazul avionului-masina Transition, permitandu-i sa se clasifice in randul aeronavelor sportive usoare, in ciuda celor 55 de kilograme prin care depaseste limita impusa. Transition-ul cu doua scaune isi poate folosi roata din fata pentru a fi condus pe drumuri la viteze normale de croaziera, cu aripile pliate, la un consum rezonabil, de sub opt litri la suta de kilometri.
Imediat ce se afla intr-un loc propice decolarii, cum ar fi o pista de aeroport, sau pur si simplu o suprafata de teren plan de marime adecvata, Transition isi poate intinde aripile si pune in miscare elicea dorsala pentru a zbura. Aripile pliabile sunt actionate electric. Viteza aeriana de croaziera este de 185 km/h, iar aparatul are o autonomie de zbor de 740 de kilometri si poate transporta 200 de kilograme. Are nevoie de o pista lunga de aproximativ 500 de metri pentru decolare si poate incapea intr-un garaj standard. Pretul estimat pentru Terrafugia Transition este de 194.000 de dolari.