GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

“Te bag in $%^# ma-tii, sa tragi de mansa cand o sa fii tu comandant!” – expresia care era sa omoare aproape 200 de oameni, in ceea ce putea fi cel mai mare accident aviatic al anilor ’80 si al prezentului | Galerie foto in EXCLUSIVITATE cu aeronava dupa accident

[ 2 ] 8 august 2013 |

Şapte august 1980. Aeronava Tupolev 154 cu inmatricularea YR-TPH, pilotată de comandantul Paul Mitu trebuia să aterizeze pe aeroportul din Nouadhibou, Mauritania. În cabina avionului rusesc se aflau 176 de oameni, adică două echipaje de vaporeni.

Tupolevul a decolat cu o întârziere de vreo şapte ore. Inainte să aterizeze pe aeroportul din Nouadhibou, este dirijat in mod eronat cu o abatere de circa 350 de metri de la pista aeroportului din Mauritania…în apele Atlanticului. Dupa “putin” timp, comandantul avionului si-a dat seama ca aeronava nu se afla deasupra pistei. În acel moment a tras de mansa cu mana stanga, cu forta extraordinara a omului aflat în faţa morţii iminente, in timp ce cu mana dreapta incerca sa mareasca turatia motoarelor avionului pentru a evita impactul. Din nefericire, distanta nu a fost suficienta si avionul a amerizat. Spre norocul românilor, avionul s-a oprit pe o limbă de nisip din Ocean, caci ţărmul Mauritaniei se afla în perioada de reflux!

Din pricina impactului, aparatul s-a rupt in trei, iar cei mai afectaţi au fost pasagerii de la business class şi din compartimentul din faţa aripilor. Aici au fost înregistraţi trei răniţi grav, o stewardesă (Geta Negru) şi doi soimari care asigurau securitatea zborului (Grigore Tudorel si Ilie Marin). Amenintati de rechini, “naufragiatii” au fost “protejati” de catre unul din cele trei motoare ale avionului, care a continuat să meargă şi după prăbuşire, mai mult de 30-45 de minute, alungand pradatorii oceanici.

Timp de o oră şi jumatate, oamenii au aşteptat să apară bărcile pazei de coastă din Mauritania. Salvatorii au gasit pe unul dintre scaunele din spate ale avionului un mort. Ancheta a aratat că de fapt pasagerul murise cu 2 ore înaintea impactului, în urma unui infarct miocardic.

Aceasta este versiunea oficiala a intamplarii ce era sa devina o tragedie. Nici nu se puteau da alte informatii caci, TAROM-ul, la vremea aceea, a incasat 36 de milioane de dolari din urma asigurarilor. Comandantul aeronavei  a fost initial felicitat, fiind considerat un erou, apoi anchetat si condamnat de catre autoritatile comuniste. A scapat insa de cei 100 de ani de inchisoare care ii fusesera promisi. Ce se descoperise in urma anchetei: un ghidaj prost de la sol şi ceaţa l-au deviat cu 350 de metri de la pista aeroportului din Mauritania, adică în apele Atlanticului.

Echipajul a plecat de la Bucuresti avand informatia scrisa ca ILS merge. La escala, nu s-au mai verificat insa ultimele noutati de la sol. ILS-ul intre timp fusese scos din functiune. Comandantul, care a dormit pana la inceperea coborarii – conform inregistrarilor de voce din cabina – nu a executat briefingul corect si complet avand la baza ultima informare de navigatie primita la escala. Situatia meteo, de vizibilitate scazuta, necesita ghidajul sistemului ILS.Pe parcursul apropierii nu s-au facut acele altitude check-uri obligatorii de catre navigator si comandant care ocupa functia de pilot flying. Cand s-au vazut niste lumini in fata, comandantul a crezut ca sunt luminile firului director, fara sa verifice insa alternanta lor si s-a dus dupa ele.

Copilotul a incercat sa corecteze traiectul, dandu-si seama ca ceva nu este in regula cu directia pe care se venea la aterizare, moment in care a intervenit comandantul  adresandu-I expresia licentioasa: “te bag in pizda ma-tii! sa tragi de mansa cand o sa fii tu comandant!”.In apropierea marii, comandantul Paul Mitu, si-a dat seama de greseala si a incercat sa rateze, dar impactul cu Atlanticul era inevitabil. Tupolevul s-a rupt in 3 bucati.

10560029AW 500x331 Te bag in $%^# ma tii, sa tragi de mansa cand o sa fii tu comandant! – expresia care era sa omoare aproape 200 de oameni, in ceea ce putea fi cel mai mare accident aviatic al anilor ’80 si al prezentului | Galerie foto in EXCLUSIVITATE cu aeronava dupa accident

10560015AW 500x333 Te bag in $%^# ma tii, sa tragi de mansa cand o sa fii tu comandant! – expresia care era sa omoare aproape 200 de oameni, in ceea ce putea fi cel mai mare accident aviatic al anilor ’80 si al prezentului | Galerie foto in EXCLUSIVITATE cu aeronava dupa accident

10560018AW 500x333 Te bag in $%^# ma tii, sa tragi de mansa cand o sa fii tu comandant! – expresia care era sa omoare aproape 200 de oameni, in ceea ce putea fi cel mai mare accident aviatic al anilor ’80 si al prezentului | Galerie foto in EXCLUSIVITATE cu aeronava dupa accident

10560011AW 500x333 Te bag in $%^# ma tii, sa tragi de mansa cand o sa fii tu comandant! – expresia care era sa omoare aproape 200 de oameni, in ceea ce putea fi cel mai mare accident aviatic al anilor ’80 si al prezentului | Galerie foto in EXCLUSIVITATE cu aeronava dupa accident

10560010AW 500x333 Te bag in $%^# ma tii, sa tragi de mansa cand o sa fii tu comandant! – expresia care era sa omoare aproape 200 de oameni, in ceea ce putea fi cel mai mare accident aviatic al anilor ’80 si al prezentului | Galerie foto in EXCLUSIVITATE cu aeronava dupa accident

10560004AW 500x333 Te bag in $%^# ma tii, sa tragi de mansa cand o sa fii tu comandant! – expresia care era sa omoare aproape 200 de oameni, in ceea ce putea fi cel mai mare accident aviatic al anilor ’80 si al prezentului | Galerie foto in EXCLUSIVITATE cu aeronava dupa accident

10560002AW 500x333 Te bag in $%^# ma tii, sa tragi de mansa cand o sa fii tu comandant! – expresia care era sa omoare aproape 200 de oameni, in ceea ce putea fi cel mai mare accident aviatic al anilor ’80 si al prezentului | Galerie foto in EXCLUSIVITATE cu aeronava dupa accident

10560014AW 500x333 Te bag in $%^# ma tii, sa tragi de mansa cand o sa fii tu comandant! – expresia care era sa omoare aproape 200 de oameni, in ceea ce putea fi cel mai mare accident aviatic al anilor ’80 si al prezentului | Galerie foto in EXCLUSIVITATE cu aeronava dupa accident

Multumim lui Bogdan Enachi si lui Traian Virtaci pentru imagini

Nu a murit decat un singur marinar care era beat si cardiac. Copilotul a salvat geanta cu banii de plata a taxelor si petrolului dar si o parte din actele avionului. Greseala de pilotaj apartine intregului echipaj, dar in principal comandantului. Navigatorul si radiotelegrafistul trebuiau sa verifice la inceperea coborarii functionarea NDB-urilor si a ILS-ului dar si datele din informarea de navigatie primta la escala, povestesc alti piloti, acum pensionari.

Despre Tupolev 154

avion Tu 154 300x199 Te bag in $%^# ma tii, sa tragi de mansa cand o sa fii tu comandant! – expresia care era sa omoare aproape 200 de oameni, in ceea ce putea fi cel mai mare accident aviatic al anilor ’80 si al prezentului | Galerie foto in EXCLUSIVITATE cu aeronava dupa accidentIntrat în serviciu la 4 octombrie 1968, TUPOLEV-TU 154 B este un mediu-curier cu  o capacitate de aproximativ 160 de pasageri, echipat cu 3 motoare foarte apreciate la vremea lor de aeronavişti: Kuzneţov NK 82.  Avionul este uşor de recunoscut prin gura de admisie a motorului central, care este situată sub ampenaj şi deaspura fuselajului. Aparatul de zbor poate atinge o viteză de 954 de kilomteri pe oră (printre cele mai mari) şi poate ajunge la un plafon de serviciu de aproape 12 kilometri.

Incoming search terms:

Tag-uri: , , , , , , , , , ,

Categorie:: Editorial, People



Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Comentarii (2)

Feed RSS pentru comentarii

  1. ovidius spune:

    Tov. Mitu se da mare salvator de moarte, pe la televiziuni, a celor 176 de pax. Are impresia ca daca a avut ocazia unica sa il aiba in avion pe Ceausescu a devenit pilotul suprem. Si daca e sa ne luam dupa gandirea sa, cauza pierderii unui avion Tarom o au mauritanezii. Acea limba de nisip trebuia marcata cu balize de zi si noapte, trebuiau puse panouri, care sa ii reaminteasca de riscul contactului prematur cu apa/limba de nisip.

  2. Claudiu Pacearca spune:

    Nu Paul Mitu a turat motoarele pentru ca nu avea cum sa faca acest lucru. Exista un al treilea om in cabina. Nu exista clasa business pt ca pasagerii erau toti marinari dusi sa schimbe echipajele unor pescadoare romanesti. Paul Mitu e vinovat 100% si restul echipajului a trebuit sa plateasca pt aroganta lui transformata intre timp in nesimtire. Laura Grigore mi-a spus ca marinarul decedat avea o gaura in teasta. oficial s-a spus ca a murit de inima. A fost oricum adus in sicriu de zinc, asa ca familia nu a putut sa vada adevarul… iar compania avea nevoie sa musamalizeze totul pentru a incasa asigurarea. I-a salvat acel banc de nisip pt ca aeronava a ramas la suprafata. Doi ani a fost vizibila din aer pana a fost inghitita de apele oceanului. Si acum e tot sub apa. Cand a revenit cu alta cursa dupa un an, Laura a vazut scaune din avion in salile de asteptare ale aeroportului din Nouadibu :-)

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.


zbor-de-agrement