GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube
zbor-de-agrement

Abuzuri la TAROM #2. Ce se mai intampla pe la Transporturile Aeriene Romane. Angajati vs. Companie

[ 16 ] 31 martie 2013 |

Am primit acum ceva vreme un email pe adresa redactiei privind abuzurile care se intampla de un timp incoace in cadrul TAROM. Se pare ca insotitorilor de bord si nu numai, li se incalca drepturile capatate la angajare. Am amanat postarea celor primite, in asteptarea unui raspuns din partea companiei. Acum ca am primit raspunsul, iata ce ne spun angajatii Transporturilor Aeriene Romane si ce replica dau reprezentantii companiei la plangerile acestor angajati din ce in ce mai batjocoriti.

“Abuzurile din cadrul Tarom sunt nenumarate…

Ne aflam in cazul unei companii de stat in care mii de angajati din cadrul anumitor departamente gen marketing sunt tinuti in spate de oamenii care muncesc cu adevarat: front office-ul, cei care interactioneaza direct cu pasagerii, pilotii si insotitorii de bord.

Exista 300 de angajati in cadrul directiei de marketing, in conditiile in care nu cred ca ati vazut vreo reclama cu TAROM in ultimii ani, pentru ca acesti angajati sa si justifice in vreun fel munca.

Angajatii care insa muncesc cu adevarat sunt practic hartuiti si stresati din foarte multe puncte de vedere de catre conducere. Si voi dezbate in cele ce urmeaza mai multe aspecte ale acestei hartuiri si ale nerespectarii drepturilor fundamentale, drepturi ce sunt obtinute legal si prevazute in contractul colectiv de munca.

Astfel, in presa, s-a vehiculat de catre conducerea companiei informatia conform careia salariul mediu in Tarom este de 2.000 Euro: total neadevarat. Un exemplu concret este cel al insotitorilor de bord. Acestia au un salariu cuprins intre 1.270 Ron-1.900ron, in functie de vechime, la care se adauga 56 de euro (pt insotitori de bord) si 66 de euro ( pentru insotitori de bord – sefi de cabina), pentru fiecare cursa externa. Media curselor externe pe luna este de aproximativ 10 curse. Facand un calcul simplu reiese ca venitul unui insotitor de bord este de 1.270 ron + 560 euro pe luna….cu mult sub mediul de 2.000 de euro vehiculat de catre conducere.

Nu se stie sub ce context legal incepand cu luna martie, compania trimite o informare catre directia de zbor, cum ca acesti euro primiti la fiecare cursa devin impozabili…alt abuz.

Traim intr o jungla, in conditiile in care angajatii depind de acele diurne. Astfel s-a ajuns la a se da “ spaga” celor care fac planificarea de zbor pentru a zbura mai mult, pentru a avea mai multe curse externe si deci a castiga mai bine. S-a creat astfel o adevarata “retea”. Nu se stie exact cine sunt toti acei beneficiari ai acestor spagi, cert este ca acum cativa ani, doamnele care efectuau planificarea au fost “sanctionate”tocmai pentru ceea ce faceau acolo. Acum sunt alte doamne, care pastreaza insa obiceiurile din trecut.

  • Pur informativ: pentru o cursa interna, insotitorii de bord sunt platiti cu 32.5 Ron. Cam mult…

In plus, compania ar trebui sa puna la dispozitia personalului aeronavigant planul de zbor pe 25 martie pentru luna aprilie…adica pe 25 ale lunii in curs pentru luna urmatoare, pentru ca fiind un program neregulat, angajatii sa si poata organiza cat de cat si viata personala. Acest lucru nu se intampla, planul de zbor fiind distribuit in ultimele 2 zile ale lunii in curs, si nu o saptamana cat ar fi normal.

Anumiti angajati ar trebui sa dispuna de un spor de conditii nocive cauzate de zbor, spor neacordat de catre companie, motiv pentru care inca din anul 2007 acestia se afla in proces cu Tarom pentru a obtine acest drept prevazut in CCM si neacordat.

In schimb, angajatii de la birouri dispun si primesc spor pentru radiatii de calculator. Ei se radiaza, nu cei care zboara la 12.000 de metri inaltime!

Un alt abuz: conform CCM angajatilor trebuie sa li se asigure transportul. Din luna decembrie, de cand a expirat contractul Taromului cu Petrom, cel care furniza bonuri de benzina pentru angajati, nu s-a mai semnat alt contract cu nici o alta companie, astfel incat nu s-au mai primit bonuri de benzina si nici echivalentul in bani. Insotitorii de bord primesc 300 Ron pe luna, iar cei de la sol 600Ron, in conditiile in care programul insotitorilor de bord este neregulat, destul de dificil, si in conditiile in care cei de la sol dispun si de o ”rata” care ii ia dimineata si pleaca dupa masa spre oras.

O confirmare a faptului ca este incalcat dreptul capatat la angajare o aveti accesand linkul acesta: http://www.avocatnet.ro/content/articles/id_31695/Drepturile-angajatilor-ce-trebuie-sa-primeasca-obligatoriu-fiecare-salariat-de-la-angajatorul-sau.html#axzz2OH8Azk84, 

Uneori salariile intra pe card cu intarziere, angajatii fiind privati de drepturile banesti care li se cuvin, iar banii raman pentru inca o zi sau doua in conturile taromului, probabil pentru o anume dobanda la termen.

Uniformele IB “expira” la 2 ani. In Tarom se dau uniforme la 4-5-6-7 ani, astfel incat IB sunt obligati ca din banii lor sa si confectioneze o uniforma, care de altfel trebuie sa indeplineasca anumite conditii de safety si nu numai. De exemplu, materialul trebuie sa fie 70% lana, pentru a nu lua foc usor, iar in comert (in magazinul Obor de unde si achizitioneaza majoritatea), nu se gaseste asa ceva.

sentintapoprire conturi carpatair Abuzuri la TAROM #2. Ce se mai intampla pe la Transporturile Aeriene Romane. Angajati vs. Companie

Cu toate acestea, IB trebuie sa aiba o tinuta adecvata pentru a nu fi sanctionati si certati de catre sefi.”

  • Ce ne-au raspuns reprezentantii TAROM:

“TAROM este o companie responsabila fata de angajatii sai si intreprinde toate masurile pentru respectarea prevederilor din legislatia muncii in vigoare si din contractul colectiv de munca aplicabil. Conducerea companiei cunoaste toate solicitarile si revendicarile angajatilor, pe care le va solutiona impreuna cu angajatii, in interesul acestora si al companiei TAROM.

Cu stima,

Biroul de presa TAROM”

Cum comentati ce se intampla in cadrul Transporturilor Aeriene Romane?

Incoming search terms:

Tag-uri: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Categorie:: People



Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Comentarii (16)

Feed RSS pentru comentarii

  1. Cristi Cristian via Facebook spune:

    Sindicatele Tarom ar trebui sa fie mai unite si sa se sustina intre ele!

  2. sindicatele sunt mai “unite” ca niciodata….problema e la membri care cred ca plata unei simple cotizatii rezolva tot si un-I implica pe ei…..membrii nu inteleg ca liderii singuri sunt precum niste bebelusi care nu pot face deacat caca si pisu….forta sindicatului o da UNITATEA si SOLIDARITATEA MEMBRILOR…..ATITUDINEA…..dar la TAROM se intampla ce se intampla in ROMANIA la scara mai mica…..ROMANIA E O TARA MIORITICA iar locuitorii ei niste oi condusi de politicieni catre abatorul vietii….dati-ne domnule cianura si am terminat…mai auzeam pe nu stiu care ca sindicatul nu face nimic….nu am vazut pe niciunul din chibitii astia sa protesteze in timpul sau liber din pura constiinta….am fost amenintat in 2012 de catre “oranjgutani” sa nu mai merg in Piata Universitatii…am fost eu si inca vreo 20 din toata compania de 2000 de oameni…..am fost din constiinta ca aia ne baga in groapa…..astia de acum probabil ca ce isi spun: “tot e groapa facuta….n-ar fi pacat sa nu terminam ritualul impus de oamenii straini de afaceri….spaga face bine…”…romanii nu au demnitate…..personal m-am tot gandit la ce ar trebui facut in situatia de fata….ce s-a intamplat cu Oltchim, cu TAROM, cu CFR…..probabil ca anumiti oameni cu decizie in minister si companii ar trebui sa raspunda cu o parte din avere…..cei care au beneficiat de un anumit contract dubios ar trebui sa ei sa raspunda….si poate s-ar mai slva ceva….dar cu cine ?….nu a existat si nu exista lege si nici servicii secrete care sa apere aceasta tara……hai sa ne vedem in fiecare zi la Antipa azi 100 maine 200 poimane 500 intr-o luna 10000 de bucuresteni dupa orele de serviciu…..dar nu vine nimeni….constiinta este zero….si nu as merge neaparat sa ii dau jos pe astia….as merge ca sa le impun sa faca ce au promis….atat…

  3. pepsi spune:

    oau! ce can-can… ce exagerari… ce lipsa de ratiune… “mii de angajati” – zeci de mii sau cati?
    “s-a ajuns sa se dea spaga!” sariti ma! si apoi “cert este ca acum cativa ani, doamnele care efectuau planificarea au fost “sanctionate”tocmai pentru ceea ce faceau acolo” :)) adevarat… “se da dintotdeauna” nu se putea spune ca deh… poate n-are omul/femeia vechime in job sau ratiune sa inteleaga pe ce pamant calca :)

    alt exemplu de buna racordare la realitate: “Nu se stie sub ce context legal incepand cu luna martie, compania trimite o informare catre directia de zbor, cum ca acesti euro primiti la fiecare cursa devin impozabili…alt abuz.” pe bune?!? macar de-ar fi urmarit Pilot Magazin si ar fi vazut despre ce e vorba…

    “salarii pe card cu intarziere” :))

    in fine… eu as deveni mai selectiv in locul vostru daca as tine la aviatie. mesajul exprima frustrari generate de niste conditii de munca. cred ca vreo 40% e real din ce scrie pe-acolo… problema e ca lipsa de rationament duce la invinuirea altora de pe aceeasi treapta… e o spalare de rufe in public care nu are nici macar ratiuni logice… multe din drepturile despre care se vorbeste acolo sunt castigate prin negocierea contractului colectiv de munca!! adica sindicate vs conducere!! buna dimineata!

    primul articol din seria asta a fost unul cat de cat serios :)

  4. dan popescu spune:

    Spaga la planificare este de dinainte de revolutie. V-a luat un pic sa aflati de ea, in interiorul companiei…prioritate si/sau salt peste spaga se facea celor care carau “diverse”, de la mesaje pana la bani, inclusiv “mijloace” tehnice pentru serviciile secrete de atunci, cu activitate in strainatate. Cu abuzurile alea acum cum mai stam?

  5. Gogu Velisaru spune:

    Ptr a da spaga sant necesare doua parti cel care primeste si cel care da spaga .Cel mai vinovat este cel care da spaga daca este adevarat eu credeam ca selectia se face dupa calitatile profesionale, cel putin la piloti si la tehnic aceasta este procedura,un instructor pilot nu va semna o licenta de zbor ptr un coleg de al lui daca are lacune in pregatire.La tehnic daca nu face o lucrare tehnica dificila la timp in deplina securitate si de buna calitate se va autoelimina singur.Sindicatele sant puternice daca si membri de sindicat participa la problemele de sindicat .Sindicalistilor alegeti organele de conducere o data la doi ani nu pe viata ptr ca se dedulcesc cu conducerea si pun botul la diferite avantaje si puneti sefi la sindicat pe cei mai bunii dintre voi

  6. Salariul in spune:

    Salariul nostru este de 1271 de ron, dar in mana ramanem cu o mica parte din el pt ca acesta este cel scris pe cartea de munca, din el se retin cca 30% cas, cass, somaj si impozit pe venit… Plus ca noi sambata si duminica nu suntem pontati, ca si cum nu existam si avem libere in cursul saptamanii pt ca avem doar un weekend liber pe luna si cateodata nici macar acela… Asta duce la a nu avea zilele lucratoare in nr de 20 si ceva pe luna (pt ca avem libere in zile lucratoare si in weekend nu aparem ca lucram) si nu ajungem sa meritam nici macar cei 1271 de ron si din ce meritam, cam 750 de ron se opresc toate darile catre stat… Deci cam atat castigam noi, mai putin decat un sofer de autobuz… Si apare pascariul plii sa spuna ca e de 2000 euro salariul mediu la companie. Poate la ma-sa acasa!!!
    Si cine spune ca ce e scris in articol nu e adevarat, se insala. E 100% adevarat, dar invidia si rautatea va fac sa credeti ca suntem super bogati si plimbati si nu e deloc asa… Din pacate suntem abuzati si capusati…

  7. Nelu spune:

    Ne aflam in cazul unei companii de stat in care mii de angajati din cadrul anumitor departamente gen marketing sunt tinuti in spate de oamenii care muncesc cu adevarat: front office-ul, cei care interactioneaza direct cu pasagerii, pilotii si insotitorii de bord.

    Cui a scris chestia asta ar trebui sa ii fie mare rusine, nu de alta dar in departamentele alea de mii de oameni totusi se munceste si inca bine; sa culpabilizezi in bloc toti oamenii (care nu sunt nici pe departe mii, biet mincinos care ai scris asta) e dovada de nesimtire pur si simplu . Faptul ca se trimit emailuri pe la diferite publicatii si afirmatiile astea mincinoase apar in presaa online e dovada de nesimtire si mai mare.

    Un exemplu concret este cel al insotitorilor de bord. Acestia au un salariu cuprins intre 1.270 Ron-1.900ron, in functie de vechime, la care se adauga 56 de euro (pt insotitori de bord) si 66 de euro ( pentru insotitori de bord – sefi de cabina), pentru fiecare cursa externa. Media curselor externe pe luna este de aproximativ 10 curse. Facand un calcul simplu reiese ca venitul unui insotitor de bord este de 1.270 ron + 560 euro pe luna….cu mult sub mediul de 2.000 de euro vehiculat de catre conducere.

    Categoric e putin si categoric ceea ce a facut Pascariu cu afirmatia aia cu 200 de euro e curata dezinformare in stilul anilor pe care domnia sa ii cunoaste mult prea bine. Problema este reprezentata de pretentiile mult prea mari si crescande ale acelorasi insotitori de bord, care ar vrea totul daca se poate.
    Totusi, raportat la venitul mediu al unei persoane cu studii medii din Romania, castigati bine, asa ca, prietene care ai scris mizeriile de mai sus, ciocul mic si un pic de decenta si modestie, chiar daca aparent nu le-ai primit de acasa in primii sapte ani ai tai.

    Din luna decembrie, de cand a expirat contractul Taromului cu Petrom, cel care furniza bonuri de benzina pentru angajati, nu s-a mai semnat alt contract cu nici o alta companie, astfel incat nu s-au mai primit bonuri de benzina si nici echivalentul in bani. Insotitorii de bord primesc 300 Ron pe luna, iar cei de la sol 600Ron, in conditiile in care programul insotitorilor de bord este neregulat, destul de dificil,si in conditiile in care cei de la sol dispun si de o ”rata” care ii ia dimineata si pleaca dupa masa spre oras.

    Saracii insotitori de bord care nu au fost vazuti niciodata in “rata”, venind permanent cu masini pe care angajatii ‘de la birouri’ nu si le pot permite. Cei 600 de lei (nu Ron, biet mincinos care ai scris asta, moneda oficiala e leul si nu ronul) de la sol sunt de fapt tot 300. Mai mult, nu au fost niciodata 600 si nici nu vor fi.

    Uneori salariile intra pe card cu intarziere, angajatii fiind privati de drepturile banesti care li se cuvin, iar banii raman pentru inca o zi sau doua in conturile taromului, probabil pentru o anume dobanda la termen.

    Minciuna oribila, salariile nu au intrat niciodata pe card cu intarziere.

    In schimb, angajatii de la birouri dispun si primesc spor pentru radiatii de calculator. Ei se radiaza, nu cei care zboara la 12.000 de metri inaltime!

    Te-ai radiat singur si definitiv de pe lista oamenilor inteligenti cu afirmatia asta, in primul rand pentru ca este corect in contexul respectiv sa folosesti cuvantul ‘iradiaza’, nu ‘radiaza’, care inseamna cu totul altceva ( in contexte ca ‘tu radiezi de fericire ca ti-ai primit diurna’, de exemplu) si in al doilea rand pentru ca nu exista un asemenea spor. Cine ti-a spus ca ar exista te-a vazut naiv si credul si si-a batut joc de tine. Verifica inainte sa scrii prostii.

    cred ca vreo 40% e real din ce scrie pe-acolo…

    Pe la 20 la suta, asa, e mult mai realista cifra.

    e o spalare de rufe in public care nu are nici macar ratiuni logice…

    E o mizerie fara margini – dau cu r*h*t in tine ca sa ma ridic eu, sa obtin eu avantaj nemeritate. Halal.

  8. pepsi spune:

    Ah! Nelule, bei o bere? :)))
    (desi la “radiere” nu e chiar asa) :)

  9. cititor spune:

    Nelule…te simti deranjat ca cineva scrie de rau de tine?
    Las ca iti trece dupa o noapte de odihna. Si poate ca inainte sa adormi te vei gandi si la cativa insotitori si piloti care toata noaptea vor fi in avion ducand pasagerii la destinatie pt ca tu sa ai de unde sa primesti salariul ala meritat.

  10. pepsi spune:

    oamenii persista in logica si bun simt vad… atata inteligenta… mai rar! :))

  11. kil f(p)rost spune:

    draga Nelule….mai bine bea-l pe Pepsi decat o bere cersita sau dupa caz furata stiti voi de unde…..vad ca in urma defunctului Pruteanu ati mai ramas cativa temerari in analiza pe text si deloc de context! Avand in vedere ca se simte de la 12000 de metri invidia ca nu ati mai apucat un amarat de interviu ca sa luati si voi “diurna”, sau stati la fel de prost la limba engleza cum stati si cu respectul, nu-mi ramane decat sa va urez a va plimba cu TURA ca asa o cheama pe “rata” aia descrisa mai sus.In ceea ce priveste castigatul “ala bine” nu se raporteaza deloc la regula de 3 simpla (pe care sper sa o stiti…dar ma indoiesc) si anume : pilot+insotitori………….zboara in furtuna
    pepsi+nelu(si cei de teapa voastra)…………..ragaiti berea mai sus mentionata!!!!! asa ca va rog de tichetele alea de masa pe care insotitorul si pilotul nu le mai are cumparati-va un pet de bere de la colt si nu mai ridicati privirea-n sus dupa avioane ca ametiti!!!!

  12. Nelu spune:

    @pepsi – doar nu te astepti sa recunoasca faptul ca atata au priceput ei din business-ul respectiv si mai mult decat niste urlete guturale gen “lasã comentariile, noi suntem cei mai importanti!” nici nu se poate. Cã nu e de unde.

    Ah! Nelule, bei o bere?

    Beau si doua beri. :-)

  13. Nelu spune:

    asa ca va rog de tichetele alea de masa pe care insotitorul si pilotul nu le mai are

    Minti si tu ca si colegul tau, prietenii stiu de ce. In plus ai doi la gramatica limbii tale materne, pentru dezacordul flagrant de mai sus. Iti las placerea sa descoperi care anume.

    Avand in vedere ca se simte de la 12000 de metri invidia ca nu ati mai apucat un amarat de interviu

    Adevarat ce spui, acolo nu se mai intra de mult timp pe baza de interviuri, pentru simplul fapt ca nu mai tin; sunt in vigoare alte criterii…

    nu se raporteaza deloc la regula de 3 simpla (pe care sper sa o stiti…dar ma indoiesc) si anume : pilot+insotitori………….zboara in furtuna

    Tot respectul pentru meseriile respective.
    Problema e doar cu voi insiva ca oameni, cand va descalificati cerand si luna de pe cer in detrimentul celorlalti.
    O ultima nelamurire: unde e al treilea element din regula de trei pe care o invoci mai sus?

  14. kil f(p)rost spune:

    este surpriza !!! inteligentule….intra-adevar ne-ai prins!!! suntem atat de hamesiti ca nu ne mai ajunge ! vrem si de la altii… IMI DAI MASINA ?? dar sa mearga cu aer ca bani de benzina nu mai avem!
    Din pacate limba MEA MATERNA nu este ROMANA…te las sa ghicesti care?
    Imi pare rau ca nu te potrivesti acestor “CRITERII” de a intra la zbor …cred ca stiu si de ce :) si sunt mucho happy! ca nu am astfel de coleg si cred ca si pasagerii rasufla usurati!

  15. CRISTI spune:

    DA CA LUATI DIN AVO MINCARE SI BAUTURA LA UN SALARIU DE 1500-2000 EURO NU MAI ZICETI MINACAMI-ATI PULA DE ZDRENTE SA VA DAU LA MUIE SI TATA FUTUTILOR A FOST PILOT DA NU LUA NIMIC ACASA FUTUVA-N GURA SA VA FUT DE PENALI VA PLACE URSUS LA 330 LA CUTIE E 2 LEI JUMATEA LA 150 MISIE DE CPT PE EXTERNA MI-AR FI JENA SA MA APROPII DE ASA CEVA CACATILOR

  16. daivid spune:

    din cate am inteles si eu la tarom totul este pe pile sau spaga…din pacate asta e tara noastra…intentionez sa fac scoala de pilot dupa care 5 ani de zile nu am voie sa lucrez la alta companie afara de una romana…cum imi pot gasi de munca daca in asa fel sta treaba?…

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.


zbor-de-agrement