GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube
Image and video hosting by TinyPic

Eroii nevazuti ai aviatiei: Constantin JUJATU, omul cu 22.000 de ore petrecute printre nori

[ 5 ] 10 iulie 2012 |

Acelasi cuib de soimi de pe Victoriei, aceeasi ora, cateva grade sub zero de data aceasta. Aceiasi insetati de aviatie care se strang la un pahar de vorba la sfarsitul unei saptamani pline. Oare pe cine au musafir de aceasta data?

Putin obosit de inaintarea prin nameti, isi face aparitia un domn trecut de 60 de ani. Este imbracat elegant si are cu el o servieta cu multe ore de zbor la activ. Pe coltul acesteia se vede lipita o eticheta: Jaro International. O aseaza tacticos langa piciorul scaunului, isi da jos paltonul si ia loc. Soarbe o inghititura de cafea sa isi incalzeasca vocea si incepe sa ne povesteasca viata unui om ce a vazut 90 % din suprafata planetei si a stat printre nori mai bine de 22.000 de ore.

Acum are 65 de ani, din care 41 de zbor ca pilot de linie. Din 1966 pana in martie 1995 a fost  copilot si comandant la TAROM, dupa care s-a mutat la Jaro International, apoi la cargo, prin Emirate. A iesit la pensie in 2000. Desi are doi mostenitori, un baiat si o fata, regreta ca nici unul nu a urmat o cariera in aviatie. Este fericit insa la reuniunile de familie cand isi intalneste nora, insotitoare de bord la Blue Air.

  • Pilot Magazin: Cum v-ati apucat de zbor?

Constantin Jujatu: Cum am terminat liceul. La vremea aia nu se stia mai nimic despre aviatia comerciala. Initial am oscilat intre Marina si Geografie. Imi doream o meserie care sa-mi permita sa ma plimb cat mai mult, sa descopar cat mai multe locuri noi. La insistentele dirigintei mele din liceu, care era profesoara de geografie, am dat examenul la Facultatea de Geografie.

Momentul care mi-a schimbat insa viata a fost intalnirea cu cel care avea sa imi devina cumnat. A venit la mine cu “Informatia Bucuresti” si mi-a aratat un articol interesant despre piloti si aviatie. “Uite ma ce scrie aici, ca tot iti place tie sa te plimbi de colo- colo, asta ti s-ar potrivi cel mai bine.” Si uite asa am hotarat sa ma fac pilot, desi mama a plans din momentul in care i-am dat vestea ca ma fac aviator pana am terminat Scoala Superioara de Aviatie Aurel Vlaicu.

La admitere imi amintesc ca au fost 298 de candidati pe 40 de locuri. Asta se intampla prin ’65. Examenul medical a fost primul care ne-a triat, ramanand 36. Dupa ce s-a dat si teoria, am mai ramas doar 16 viitori piloti. Trebuia sa fim 17, dar unul s-a retras din cauza unor probleme medicale.

Prima mea simpla a fost in data de 22 iunie 1966. Tin sa va spun ca din scoala eu nu am mai zburat VFR!

Am terminat Scoala de Aviatie in 1968, cu gradul de Locotenent in rezerva. Un an mai tarziu, m-am angajat ca pilot civil la TAROM.

  • Pilot Magazin: Ce aeronave ati zburat de-a lungul celor 41 de ani?

Constantin Jujatu: Am inceput cu romanescul IAR 818 in anul I de Academie, iar apoi cu LI-2. In momentul in care m-am angajat la TAROM, am urmat un curs de trecere pe IL-14, avion folosit de transportatorul aerian la vremea aceea. Cursul l-am facut la CAPAC (Centrul Aeronautic de Pregatire al Aviatiei Civile).

La Ryad/Arabia Saudita cu f/e Burcea Florea si g/e HAMMID/IRAQ zburand pt.DOLPHIN AIR/ UAE.

La Bankok/Thailanda cu stw. Carmen Rusu operind pt. JARO INTL

Singapore Ap. cu FE. Burcea Florea

Singapore Ap. cu FE. Burcea Florea

O parte din cabin crew plus f/e Burcea Florea in gradina hotelului Novotel in Bissau/ Guineea

 

Doi ani mai tarziu, am fost trimis la Kirovograd, pentru un alt curs: trecere pe AN-24. La varsta de 26 de ani eram comandant pe aceasta aeronava. Apoi, am fost promovat ca instructor pe acest tip de avion si comandant de detasament.

In ’76 am plecat alaturi de alti colegi la pregatire in orasul natal al lui Lenin, Ulianovsk, pentru trecerea pe TU-154. La inceput rusii au ras de noi, ca venim de pe un avion ultrausor, comparativ cu Tupolevul. Le-am inchis gura repede, cand au vazut ce calitati avem. TU-154 era un avion extrem de rapid, putand urca chiar si cu 20 metri pe secunda. Pe acest aparat am acumulat 9.700 de ore de zbor, pana am trecut pe Boeing 707, in 1991.

In 1995 am plecat de la TAROM la Jaro International, prima companie privata din Romania, pe acelasi model de avion. Tot dupa 1995 am mai zburat CARGO pentru Air Afrique, Dolphin Airlines sau Jet Aviation.

In cockpitul unui Tupolev 154

In cockpitul unui Boeing 707 al Jaro International cu cpt. Petre Tenie si f/e Gabi Ciocoiu.

In cockpitul unui Boeing 707 al Jaro International cu cpt. Petre Tenie si f/e Gabi Ciocoiu

Imi amintesc cum la Air Afrique am pilotat o vreme fostele Boeing 707 ale lui Nicu Ceasusescu. Erau inmatriculate YR-ABM si YR-ABN. Transportam cu ele diverse marfuri si chiar animale.

  • Pilot Magazin: De ce ati renuntat la cariera in cadrul TAROM?

Constantin Jujatu: Schimbarea s-a produs imediat dupa Revolutie. Cariera la Jaro era mai vasta si mai interesanta decat cea in cadrul TAROM.

  • Pilot Magazin: Care au fost cele mai semnificative incidente ale carierei dvs. de pilot?

Constantin Jujatu: Cele mai semnificative incidente de care am avut parte in cei 41 de ani de pilotaj sunt in numar de doua.

Primul ar fi momentul in care un fulger globular mi-a intrat prin coiful radarului de la un AN-24, fulger care la o fractiune de secunda dupa a iesit prin coada. Nu s-a intamplat nimic grav, am ajuns la destinatie cu bine.

Tot din cauza unui fulger globular care mi-a lovit unul dintre motoarele Tupolevului 154, de aceasta data, am zburat in doar doua motoare din Bruxelles la Constanta.

Atunci mi-a fost teama de eventualitatea producerii unui incendiu la motorul 2, dar cum parametrii tehnici erau in regula mi-am continuat cursa si am aterizat cu bine. La sol eram asteptat de echipe tehnice, pompieri si de salvare.

  •  Pilot Magazin: Situatii comice?

Constantin Jujatu: Cel mai amuzant era pe pe vremea cand eram comandant pe AN-24. Dupa cum v-am povestit, nu aveam decat 26 de ani, iar colegii imi puneau mereu pe ascuns o lamaie de incepator in geamul cabinei de pilotaj.

  • Pilot Magazin: Care a fost cel mai lung zbor al dumneavoastra?

Constantin Jujatu: Am avut ocazia de a zbura trei curse consecutive, insumand un total de 33 de ore de zbor. Am decolat atunci din Emirate – Nigeria – Brazilia (ferry flight, am incarcat cargo) – Recife – Dakar – Tripoli – Aman.

Am avut si zboruri lungi, dintr-o bucata, precum Amsterdam – New York sau Timisoara – Montreal.

  • Pilot Magazin: Care au fost cele mai frumoase curse pe care le-ati avut?

Constantin Jujatu: Am avut ocazia sa transport 40 de cai pentru Armata Regala a Regelui Marocului. Erau ireal de frumoase acele animale. Am ajuns la destinatie doar cu 39, caci pe unul dintre ei nu l-am putut lua, fiind foarte agitat, in ciuda anestezicelor administrate. Cand am aterizat, am fost intampinat de soldati care au venit pe rand, luandu-si cate un armasar pe care incepusera deja sa-l plimbe pentru “aclimatizare”.

In compartimentul cargo transportand camile de la Hothot/nordul CHINEI la Ryad/ Arabia Saudita.

Am fost si in turneu cu regretatul Michael Jackson, fiind unul dintre pilotii avioanelor din staff. Eram doua Boeing 707 ce aveau la bord personalul, si alte doua AN-124 Ruslan cu echipa ruseasca, ce transportau macarale, scene si alte echipamente. Turneul a durat 74 de zile si am zburat prin mai multe orase: Bucuresti, Moscova, Berlin, Varsovia, Amsterdam, Zaragoza,  Seul, Taipei, Kuala Lumpur, Manila, New Delhi, Calcutta, Bangkok, unde am schimbat echipajele de cockpit.

Alta perioada frumoasa a fost cea in care am zburat pentru Guyana Airways, la mansa Tupolevului. Echipajul era romanesc, iar cabin crew-ul era format din tinere guyaneze. In acea perioada de doua ori pe saptamana zburam prin Triunghiul Bermudelor.

La Georgetown/Guiana zburand pt.Brithis Guiana 1984 cu Tarom crew plus un cop.Guianez in pregatire.

  • Pilot Magazin: Ati vazut ceva iesit din comun in aceasta zona „crepusculara?”

Constantin Jujatu: Tin sa va spun ca nu. Auzisem fel si fel de povesti insa eu nu am intalnit nimic iesit din comun, inclusiv in Triunghiul Bermudelor, unde am zburat mai mult de doi ani si jumatate pentru Guyana Airways.

  • Pilot Magazin: Aveti un mesaj pentru pasionatii de aviatie si pentru cititorii publicatiei noastre?

Constantin Jujatu: Celor pasionati nu pot sa le recomand decat sa isi urmeze chemarea. A fi aviator inseamna multa responsabilitate, chiar si in ziua de astzi cand tehnologia avansata te ajuta in diverse situatii.  Aviatia inseamna pasiune, disciplina si rigurozitate.

*Articol realizat in colaborare cu Bogdan ENACHI

Incoming search terms:

Mesaje asemănătoare:

  1. Eroii nevazuti ai aviatiei # 1. Ioan Leonte, şoimarul de la bordul primului zbor al Bac-ului Romanesc | EXCLUSIVITATE
  2. Va inota printre nori asemeni unui somon. Un Boeing al Alaska Airlines va primi o schema de vopsire interesanta
  3. Istoria din aer # 1. Zbor cu giro in premiera pentru fotografierea siturilor arheologice | Fotoreportaj
  4. Cum a fost Noaptea Muzeelor 2011 la Muzeul Aviatiei
  5. Moment istoric la aerodromul Sirna. Doua generatii de piloti s-au intalnit, au depanat amintiri si au facut schimb de experienta
  6. Omul care a reusit primul Infinity Tumbling din Romania – Thomas Ledniczky | VIDEO
  7. Constructori de avioane: Clyde Cessna

Tag-uri: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Categorie:: Aventură, Avioane, Editorial, People, Pilot Magazin, Timp liber

Image and video hosting by TinyPic


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Comentarii (5)

Feed RSS pentru comentarii

  1. Gratian Tinc spune:

    Frumoasa cariera!

  2. Barbarossa spune:

    citat:
    <>

    Autorul face o confuzie. Din cate se stiu raposatul zbura cu YR-ABB si YR-ABD. YR-ABM si ABN erau intradevar avioane cargo.

  3. Claudiu Pacearca spune:

    Foarte frumoasa povestea!
    PS: Stie cineva in ceeee ziar s-a transformat Informatia Bucurestiului? :-D

  4. Marcel Serb spune:

    In calitate de “soimar” am efectuat multe misiuni cu domnul comandant Jujatu, Juju cum i spuneam noi. Era o placere sa zbori cu dansul, un om deosebit. Cand era la mansa Juju stia-i ca nu o sa se intample nimic grav, stiam ca o sa zburam in siguranta. Sa traiesti intr-u multi ani nea Jujule

  5. Dumitru Oprisiu spune:

    Un om deosebit, si profesionist desavarsit.
    Sanatate si viata lunga nea Juju.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.