GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

FALCON – “Soimul” ultrausor capabil sa zboare cu rotile in sus | Reportaj in EXCLUSIVITATE

[ 2 ] 11 mai 2012 |

Am sa incep acest articol cu o explicatie pentru cei care nu stiu ce inseamna avion ultrausor. O aeronava ultrausoara are o greutate maxim admisa inainte de a decola de cel mult 450 de kilograme, zboara cu viteze cuprinse intre 100 si 300 de kilometri/ora (cele de ultima generatie), la inaltimi cuprinse intre cateva sute de metri, si circa 4.000 de metri (inaltime la care abia urca…daca urca). Un lucru important in aceasta definitie o constituie si felul in care zboara: drept, eventual cu viraje mai inclinate…si cam atat. Un avion ultrausor este folosit in scopuri de agrement, nu este capabil sa faca acrobatie precum avioanele colorate care se dau peste cap cu fum la mitingurile aeriene. Motivele pentru care un ULM nu poate face aceste lucruri sunt mai multe, incepand cu structura aparatului, care nu rezista la acceleratiile gravitationale puternice, aerodinamica, si terminand cu motorul, care se opreste, neputand fi alimentat cu benzina sau uns in timpul unui zbor pe spate.

De-a lungul timpului multi au visat sa poata face manevre acrobatice cu ULM-ul. Pilotii mai experimentati pacaleau sistemul de alimentare si ungere al motorului si mai faceau cate un looping sau cate un viraj “la cutit”. Despre zbor pe spate sau alte giumbuslucuri…nici vorba!

Pana la urma…visul ULM-istilor de a face acrobatie cu un avion de acest gen s-a implinit! Acest lucru s-a intamplat la inceputul acestui an cand, un pilot, instructor si constructor de avioane, pe numele sau Dragos Stoicescu a efectuat in premiera zborul cu FALCON.

Pe domnul Stoicescu l-am cunoscut in vremea cand trimitea pentru Pilot Magazin (pe vremea cand era pe hartie) articole despre scoala de zbor. Este un instructor si pilot cu experienta, cu mii de ore de zbor la activ, de profesie inginer energetician. Declara ca a invatat singur aviatie, din cartile domnului “Grosu”, iar energetica l-a ajutat sa inteleaga mai bine notiunile de aerodinamica, caci aerul, hidraulica si turbinele se invart intr-un cerc…aviatic.

Dragos Stoicescu are 64 de ani. Asa mi-a spus aseara, si bine ca l-am intrebat ce varsta are, caci altfel as fi scris acum, aici, 54. Atat credeam ca are. S-a apucat de zbor “neoficial” pe la 21 de ani, la Sanpetru, unde mergea mai mult in taberele de vara. A zburat o perioada la planor, apoi a luat o pauza, pana dupa revolutie. Atunci s-a intors la mansa, de data asta in cockpit-uri de Zlin 142 si 726, dar si de ultrausoare, noutate pentru anii ’90.

Prin ’99, domnul Stoicescu avea sa inceapa constructia lui “Condor“, alaturi de Nicu Schlapal si Adrian Cursaru. Acesta este primul avion proiectat si construit de dansul, avion care si acum se afla in hangarul de la Strejnic si care zboara peste tot pe unde il duce constructorul sau.DSC 7791A1R5 300x199 FALCON   Soimul ultrausor capabil sa zboare cu rotile in sus | Reportaj in EXCLUSIVITATE

Cu toate ca satisfactia ridicarii de la sol a unei aeronave construite de tine in garaj este imensa,  inginerul energetician a vrut mai mult. A vrut sa arate oamenilor ca se poate, in special romanilor, caci, spune el, “in Romania toti zic ca nu se poate”. A vrut sa realizeze ceva unicat, si a reusit. In trei ani de zile a devenit primul constructor amator care a realizat un ULM capabil sa zboare inversat. Atat a durat prenatala FALCON-ului, din stadiul de schita pana la desprinderea de la sol. Opt ore pe zi, cinci zile pe saptamana sau chiar mai mult.  Cei fara de care acest proiect nu ar fi prins aripi sunt aceasi Nicu Schlapal si Adrian Cursaru.

Soimul realizat de cei trei entuziasti ai zborului este un aparat inovativ. Exceptand faptul ca poate rezista la +- 6G, zboara cu 220 km/h in croaziera si ca are o capacitate de planare incredibila pentru un avion “de acrobatie”, el are un motor diferit fata de celalte de “teapa” sa. Rotax 912-le de 1.100 cmc si 100 de cai putere a fost modificat sa primeasca benzina si ulei, atat in timpul zborului normal cat si in cazul zborului inversat (pe spate). Pentru ca ideea realizarii acestei capacitati a fost noua, inainte de a fi montat pe avion, Rotax-ul a fost testat pe un banc special creeat, in curtea casei domnului Stoicescu. Acesta spune ca aceasta faza de testare a fost chiar amuzanta, caci, bancul de probe, reprezentat de un tub imens in care era montat motorul, era pilotat de el si propulsat de ceilalti doi. Dupa cateva astfel de ture si retusuri de rigoare, sistemul inovativ a fost pus pe avion.

La proiectarea si construirea aparatului, D.S. s-a inspirat de la Zlin dar si de la Extra 300, avioane pe care le-a zburat sute, mii de ore, si pe care le cunoaste bine. “Exceptand viteza si anumite figuri acrobatice pe care nu le poate face, FALCON-ul se comporta exact ca o Extra, mai ales la decolare-aterizare. Ii place sa pluteasca mult in efect de sol, are o finete mare, iar efectul comenzilor este extrem de fin si precis”, imi spune Dragos Stoicescu, echipandu-se in cabina prototipului pentru un zbor demonstrativ.

S-a aliniat pe pista betonata a Strejnicului, a bagat motorul in plin si a decolat. Dupa ce a facut un tur de proba, tatal Falcon-ului a inceput sa ne arate cat de agera ii este “odrasla”:

DSC 4153AR5 FALCON   Soimul ultrausor capabil sa zboare cu rotile in sus | Reportaj in EXCLUSIVITATE

DSC 4168AR5 FALCON   Soimul ultrausor capabil sa zboare cu rotile in sus | Reportaj in EXCLUSIVITATE
Ceea ce nu v-am spus este ca, neavand unde sa realizeze o cupola, domnul Stoicescu a proiectat si construit fuselajul dupa o cupola de planor! Poate de aici si calitatile avansate de planare ale aparatuluiyahoo smiley FALCON   Soimul ultrausor capabil sa zboare cu rotile in sus | Reportaj in EXCLUSIVITATE
DSC 4199AR5 FALCON   Soimul ultrausor capabil sa zboare cu rotile in sus | Reportaj in EXCLUSIVITATE
Se pare ca Soimului ii place si cu rotile in sus!

OKB 3666AR5 FALCON   Soimul ultrausor capabil sa zboare cu rotile in sus | Reportaj in EXCLUSIVITATE

OKB 3729AR5 FALCON   Soimul ultrausor capabil sa zboare cu rotile in sus | Reportaj in EXCLUSIVITATE

OKB 3730AR5 FALCON   Soimul ultrausor capabil sa zboare cu rotile in sus | Reportaj in EXCLUSIVITATE

OKB 3707AR5 FALCON   Soimul ultrausor capabil sa zboare cu rotile in sus | Reportaj in EXCLUSIVITATE

OKB 3725AR5 FALCON   Soimul ultrausor capabil sa zboare cu rotile in sus | Reportaj in EXCLUSIVITATE
Dragos Stoicescu alaturi de Nicu Schlapal si Adrian Cursaru, cei alaturi de care a realizat acest minunat prototip

Galerie foto realizata de Bogdan ENACHI

Cred ca va intrebati daca Falcon va fi construit in serie, nu? Asta l-am intrebat si noi pe domnul Stoicescu, insa raspunsul nici dumnealui nu-l stie, caci, “cine ar da bani unui particular amator  sa ii faca un avion? Totusi, daca cineva vrea sa aiba propriul FALCON, il asteptam, avem tot ce ne trebuie pentru constructia altor astfel de aparate”, a incheiat Dragos Stoicescu, inchizand usa hangarului si dandu-ne intalnire pe sambata la mitingul aerian de la Strejnic, unde va evolua in premiera cu soimul sau.

Incoming search terms:

Tag-uri: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Categorie:: Avioane, Editorial, People, Pilot Magazin, Pilot Magazin TV



Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Comentarii (2)

Feed RSS pentru comentarii

  1. Anisia Pica spune:

    Excelent.Felicitari ROMANILOR!Bravo! Avem traditie si ambitie, deci se poate.Orice se poate cu inteligenta, perseverenta si aptitudini corespunzatoare.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.


zbor-de-agrement