GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube
Image and video hosting by TinyPic

Eroii nevazuti ai aviatiei # 1. Ioan Leonte, şoimarul de la bordul primului zbor al Bac-ului Romanesc | EXCLUSIVITATE

[ 7 ] 22 noiembrie 2011 |

Ne-am propus sa realizam un nou serial despre insotitorii de bord, “eroii nevazuti ai aviatiei”. Pe parcurs va vom prezenta diferite personaje si povestile lor din aceasta minunata lume, nestiuta de multi.

In “cuibul de şoimi” dintr-o  cladire fastoasa de pe Calea Victoriei, isi face aparitia, intr-o seara de vineri, la ora 18, un domn cu o usoara aura occidentala. In varsta de 60 de ani, “Mama Leone”, cum este cunoscut printre colegii de breasla, are la activ peste 10 milioane de kilometrii de zbor. Ca şoimar. Acum este pensionar, petrece timpul cu nepotii si mai deapana amintiri din cei 30 de ani petrecuti in brigada de antiterorista, atunci cand se vede cu fostii colegi.

foto: arhiva personala

Doar unul dintr-un batalion

Prea multe detalii referitoare la aceasta grupare speciala a serviciului de Antiterorism nu am sa va spun acum….ci in episoadele viitoare.

Dupa cum mi-a povestit in cladirea de pe Calea Victoriei, Ioan Leonte se afla in armata, la Falticeni.  Alaturi de un alt coleg din batalionul in care activa a fost recrutat si inscris intr-o scoala de 40 de zile la CIPA (Centrul de Instruire al Personalului Aeronavigant – actual SSAVC).  Aici a invatat tot ce se poate stii despre meteorologie, aparate de bord, medicina aeronautica si alte domenii esentiale meseriei pe care avea sa o practice 15 ani de atunci inainte.

Cand a venit momentul “iesirii la simpla” a generatiei sale de şoimari, au fost cu totii urcati intr-un IL 14 cu care au zburat toata ziua prin tara si au trecut prin diferite cazuri speciale simulate, despre care au invatat in cele 40 de zile de cursuri si antrenamente. La final, doar trei oameni, din intreaga serie, printre care si el, au trecut testul final cu brio! Colegul sau de batalion nu a trecut testul atunci, isi aminteste “Mama Leone”…

Din acel moment, timp de 10 milioane de kilometri a lucrat ca insotitor de bord responsabil cu securitatea  la sol si in aer a aeronavelor de pasageri sau cargo. Sau pe scurt – Şoimar.

foto: Bogdan Enachi

Pilot Magazin: Care a fost cea mai dificila cursa din cariera dvs?

Ioan Leonte:  Am avut parte de multe zboruri cu peripetii. Am sa va enumar doar cateva dintre ele.

Zburam cu un Il 62 la Paris. In aer, la inaltimea de croaziera s-a intamplat sa rupa o comanda la profundor. Desi atmosfera de la bordul avionului era destul de tensionata, am aterizat cu bine.

Un alt zbor dificil a fost cel de la bordul unui Boeing 707 cu care zburam de la Abu Dhabi la Bankok. In timpul cursei o pasare a fost aspirata de catre unul dintre motoare. Pilotii au incetinit, dar si-au continuat drumul pana la destinatie.

Alt incident de care imi amintesc acum este cel cu Tupolevul de pe ruta Constanta – Helsinki. In zbor s-a blocat o clapeta, iar carlinga avionului de pasageri a fost invadata de  aer fierbinte. Ca sa nu ne sufocam, pilotii au inceput sa coboare in inaltime si sa depresurizeze usor usor avionul. Din pacate pasagerilor le-a dat sangele pe nas, insa totul s-a terminat cu bine.

A facut parte din echipajul zborului inaugural al BAC-ului romanesc

Istoria avionului de pasageri construit in Romania este destul de controversata inca. La începutul anilor 80, avionul cu înmatricularea YR-BRA avea să marcheze începutul unui capitol important în domeniul aviatic românesc. În premieră, în ţara noastră începea construcţia unor avioane de pasageri moderne sub licenţa britanică. BAC-ul era un avion care necesita doar doi piloţi şi însoţitorii de bord. Nu se mai zbura cu mecanic de bord şi navigator.

Modernizarea alertă a domeniului, însă, a venit de hac modelului BAC sau RomBac, varianta construită la noi, la Romaero Băneasa. Impunerea unor restricţii de zgomot a dus la eliminarea acestor avioane din flotele diverselor companii europene. YR-BRA, folosit într-o primă fază de Tarom a ajuns să zboare prin ţări unde regulamentele privind zgomotul erau mai blânde. Aşa a ajuns să fie închiriat companiei Aero Asia.

In 1985, Niki Lauda, binecunoscutul pilot de Formula 1, a inchiriat doua astfel de aeronave de la Tarom si a pornit vestita companie low-cost Lauda Air.

Până la urmă, aparatul a ajuns în România, acum fiind parasit pe o platformă veche a aeroportului Otopeni. Sunt şanse foarte slabe să mai vedem acest aparat zburând. Mai mult, la un moment dat s-a încercat casarea acestuia.

Noroc cu administraţia Aeroportului Henri Coandă care a văzut utilitatea aparatului şi a decis să îl salveze. Acum, avionul e folosit pentru aplicaţiile echipelor de intervenţie (pompieri, salvatori sau trupe speciale).

Primul zbor

In jurul pranzului, in data de 18 ianuarie 1983, sub comanda D-lui Comandant Nicolae Cireasa, YR-BRA avea sa decoleze de pe Aeroportul Otopeni catre Timisoara. Zborul a durat circa 50 de minute, iar la bordul aeronavei s-au aflat 60 de pasageri.

Cateva luni mai tarziu, mai exact in martie 1983, YR-BRA avea sa faca si primul zbor extern, catre Londra.

„Era un avion zgomotos si presurizat destul de prost”, isi aminteste  “Tovarasul Ioan Leonte”, aratandu-ne certificatul primit ca suvenir al participarii la zborul inaugural.

Pilot Magazin: Care a fost cea mai lunga cursa in care ati zburat?

Ioan Leonte: Cel mai lung zbor din cariera mea a fost o cursa legata Bucuresti-Roma-Atena-Torino-Atena-Napoli-Atena, avandu-l comandant tot pe Nicolae Cireasa.

….

Acesta este doar un prim episod din incursiunea noastra in lumea Şoimilor. Pe parcursul acestui serial veti afla detalii privind modul in care aceasta brigada a luat nastere, precum si alte peripetii din activitatea insotitorilor de bord. Ramaneti pe frecventa pilotmagazin.ro!

*Serial realizat in colaborare cu Bogdan Enachi.

 

Incoming search terms:

Mesaje asemănătoare:

  1. Cele noua libertati ale aviatiei comerciale
  2. Primul avion electric romanesc
  3. O introducere in lumea aviatiei, o “sansa pentru viitor”
  4. “Secretele” unui zbor cu avionul de linie. Ce fac pilotii, in timp ce voi credeti ca sunt la mansa?
  5. Spiritul zborului si al aviatiei, captate in cea mai sugestiva imagine de pana acum
  6. Artişti ai aviaţiei: pictorul Ion Ţarălungă
  7. A fi…sau a nu fi însoţitor de zbor?!

Tag-uri: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Categorie:: Editorial, People, Pilot Magazin

Image and video hosting by TinyPic


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Comentarii (7)

Feed RSS pentru comentarii

  1. claudiu spune:

    Bravo! Ma bucur ca ati inceput.

  2. george terecoasa spune:

    sa-ti de-a d-zeu MULTA SANATATE ani multi la pensie ,sa fi fericit alaturi de copii si nepoitii

  3. da Nicu Cireasa un mare aviator

  4. G. spune:

    Domnului Nicolae Cireasa ar trebui sa-i luati un interviu! S-a pensionat acum mai putin de o luna, pe 28 Octombrie 2011, cu o zi inainte sa impineasca virsta de 65 de ani. Virsta care nu i-a mai permis sa zboare ca si pilot comercial… Cred ca este unicat in Romania! Evenimentul a fost mediatizat si prin ceva ziare si pe la tv. Comandant, instructor TRI,TRE,SFI, SFE, inspector la Autoritatea Aeronautica Civila, etc…. Am avut onoarea sa zbor cu dinsul si sa-l am instructor atit in avion cit si-n simulator. Un Om deosebit si un caracter aparte! Sa-i dea Dumnezeu sanatate si pensie cit mai lunga si lui si d-lui Leonte!

  5. Geli spune:

    Era si timpul! Felicitari initiatorului acestui articol. “Eroii nevazuti ai aviatiei” sunt oameni deosebiti pe care nu ii cunoastem niciodata indeajuns isi practica meseria cu onoare si devotament si pentru acest lucru merita o mica recunoastere din partea noastra a tuturor. Ioan Leonte – Tutu asa cum il stiu de o viata merita din plin acesta recunoastere. Este o persoana onesta, modesta si deosebita in viata de zi cu zi. Sanatate si multi ani alaturi de cei dragi.
    Cu stima, Geli.

  6. Dani spune:

    Felicitari realizatorilor !
    Ma bucur ca aduceti in prim plan oameni de valoare,
    despre care,din pacate,nu se vorbeste mai deloc.Este bine ca si cei tineri sa afle cate ceva despre ei.Ne mandrim cu ei si le dorim din suflet sanatate,bucurii si multi ani alaturi de noi !
    DOAMNE AJUTA!

  7. catalina cristea spune:

    Interesant, emotionant….. Continuati! Acesti oameni, merita atentia, respectul,grija noasra si trebuie sa transmitem mai departe, amintirile lor……

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.