GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Lecția de zbor: Dispozitive de hipersustentație

[ 0 ] 27 septembrie 2011 |

Acestea sunt de mai multe feluri, dintre care, cele mai răspândite sunt următoarele: -fante de   bord de atac;

-voleţi de curbură;

-voleţi de intrados.

Acestea restabilesc scurgerea în mod lin pe aripă a aerului şi astfel măresc viteza fileurilor de  aer, ceea ce duce la micşorarea presiunii pe extrados, deci măreşte valoarea lui Cz maxim al   aripii.

Fante de bord de atac – reprezintă o mică aripioară aşezată la bordul de atac al aripii. Mărirea             coeficientului Cz cu ajutorul acesteia se explică prin aceea că aerul trecând prin fanta formată  între aripă şi aripioară îşi măreşte viteza şi energia cinetică creată, antrenează curentul frânat, măreşte viteza curentului de aer şi micşorează presiunea pe extrados. Aşezată pe poziţia cea mai   bună, fanta măreşte pe Cz maxim al profilului cu 50% şi în acelaşi timp deplasează unghiurile critice de la 17o pana la aproape 30o.

Există 2 feluri de fante: -fixe sau automate

Voleţii de curbură – sunt dispozitive prin care o parte a bordului de fugă al aripii se poate        înclina în jos, în jurul unui ax, pana la un anumit unghi.

Dupa felul cum sunt aşezaţi, voleţii de curbură pot fi: simpli sau cu fanta.

Mărirea coeficientului Cz maxim cu ajutorul voleţilor de curbură se realizează prin mărirea curburii profilului, înclinându-se până la 30o, modificându-se astfel forma profilului aripii.

La voletul de curbură cu fantă, curentul de aer trece prin această fantă şi deplasează către bordul   de fugă al aripii punctul de întoarcere al stratului limită.  Acesta, spre deosebire de cel făra   fantă, măreşte Cz maxim cu aproximativ 60%.

Voleţii de intrados – sunt dispozitive prin care o porţiune a bordului de fugă al aripii se poate   înclina în jos, în jurul unui ax, până la un anumit unghi.

Dupa felul cum sunt aşezaţi voleţii de intrados pot fi:

-dispozitive constând din anumite porţiuni al intradosului bordului de fugă care se pot plasa în    jos

-în marea majoritate a cazurilor, voletul de intrados are formă de placă a cărei coardă reprezintă   între 15 si 35% din coarda aripii.

Voleţii de intrados realizează mărirea portantei din 2 motive:

-mărirea curburii profilului prin plasarea în jos;

-formarea unei depresiuni intense între voletul de intrados şi aripă ceea ce are ca rezultat    aspiraţia stratului limită de pe extradosul aripii în regiunea bordului de fugă.

Incoming search terms:

Mesaje asemănătoare:

  1. Avionul – descriere şi funcţionare(VII)
  2. Totul despre Girocopter- partea IX
  3. Avionul – descriere şi funcţionare(VI)

Tag-uri: , , , ,

Categorie:: Lectia de zbor

Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.


Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.