Proiectantii de aeronave, desi foarte “maturi” in gandire fata de omul de rand, au reusit uneori sa creeze adevarate ciudatenii, parca concepute de un copil de 5 ani. Culmea, realizarile lor au si zburat!
Ne-am propus sa va prezentam, in cateva episoade cele mai ciudate astfel de proiecte.
# Locul 8 – De Lackner HZ-1 Aerocycle sau “Segway-ul zburator”
Pe naiba, arata ca un vehicul inventat de “Inspector Gadget”!
Ocupantul locului 8 in topul nostru a fost construit in anii ’50, cand soldatul american avea nevoie sa traverseze campul de lupta, evitand minele. Proiectul “Aerocycle” a fost rapid aprobat, fiind perfect pentru misiunea enuntata mai sus.
Dupa realizarea catorva aparate, soldatii au inceput sa zboare cu ele pentru a le scoate apoi in lupta. A invata sa pilotezi asa ceva era insa pentru ei ca mersul pe bicicleta: trebuia sa cazi de cateva ori, pana sa iti dai seama cum se controleaza.
Segway-ul zburator nu a ajuns insa pe front, caci in conditii de vreme proasta si vanturi puternice nu era stabil. Dupa multimea de teste la care a fost supusa duzina de aparate construite, doar unul a ramas la final intreg.
# Locul 7 – GiroBuggy-ul
Prin ’43 soldatii britanici aveau nevoie de un mijloc de a lansa din aer vehiculele Jeep, ferindu-le de expunerea de pe front.
Asa a luat nastere proiectul Rottabuggy.
Prototipul creeat functiona asemeni unui planor, la testarile initiale fiind lansat de la inaltimi de cativa metri. Masina plana cu usurinta datorita rotorului de 12.5 metri diametru.
Prima incercare de zbor a avut loc pe 16 Noiembrie 1943, cu prototipul tractat de o alta masina. Nu a avut insa suficienta viteza pentru a se desprinde. Mai tarziu l-au tractat cu un bombardier, asemeni unei Wilgi care tracteaza planoarele. A zburat, la 130 de metri cu 105 km/h!
In orice caz, introducerea unor planoare care transportau mai multe masini o data, cum ar fi Waco Hadrian, a facut ca utilizarea GiroJeep-ului sa ramana in stadiul de prototip.
O copie a aparatului poate fi vazuta la Museum of Army Flying, Anglia.