Te afli aici: Acasa » Editorial » Sunt pasager al unei companii aeriene Europene. Ce drepturi am?
Conform Airbuzz.ro:
Dacă întâmpinaţi probleme:
- la decolare
sau - la sosire pe teritoriul unei ţări din UE, în relaţiile cu o companie aeriană stabilită în UE, Islanda, Norvegia sau Elveţia -beneficiaţi de anumite drepturi garantate de UE, printre care şi dreptul la rambursare sau despăgubire.
Dreptul la rambursarea costurilor sau schimbarea rutei
În situaţia în care nu vi se permite îmbarcarea, zborul dumneavoastră întârzie prea mult (peste 5 ore) sau este anulat ori s-au făcut rezervări peste limita locurilor disponibile, aveţi două opţiuni: să schimbaţi ruta către destinaţia dumneavoastră finală sau să solicitaţi rambursarea preţului biletului.
Dacă înaintaţi o cerere de rambursare, renunţaţi la dreptul la respectiva călătorie, la serviciile de asistenţă şi la posibilitatea de a schimba ruta.
Compania aeriană are datoria să vă informeze asupra drepturilor de care beneficiaţi şi asupra motivului pentru care zborul se anulează sau întârzie mai mult de 2 ore şi trebuie să fie în măsură să justifice de ce nu vi se permite să vă îmbarcaţi.
În plus, în funcţie de distanţa de zbor şi de durata întârzierii, compania trebuie să vă ofere băuturi răcoritoare, gustări, acces la mijloace de comunicare (ex. un apel telefonic gratuit) şi cazare.
Dreptul la despăgubiri
De asemenea, pentru zboruri pe anumite distanţe, puteţi primi despăgubiri între 250 şi 600 de euro dacă nu vi se permite îmbarcarea, zborul este anulat sau avionul ajunge la destinaţie cu o întârziere de peste 3 ore.
În schimb, dacă operatorul aerian vă oferă un zbor alternativ, cu un program asemănător, valoarea despăgubirii poate să scadă cu 50%.
Zboruri în interiorul UE:
- sub 1 500 de km: 250 EUR
- peste 1 500 km: 400 EUR
Zboruri între un aeroport din UE şi unul din afara UE:
- sub 1 500 de km: 250 EUR
- 1 500 – 3 500 km: 400 EUR
- peste 3 500 km: 600 EUR
Distanţa se calculează de la aeroportul în care nu vi s-a permis îmbarcarea, care poate fi diferit de cel de pe care aţi început călătoria.
Nu veţi primi despăgubiri dacă:
- zborul s-a anulat din motive excepţionale
sau
- aţi fost informat(ă) că zborul se anulează cu 2 săptămâni înainte de ziua plecării
sau
- vi s-a oferit un zbor alternativ pentru acelaşi traseu, cu un program de zbor asemănător.
În circumstanţe excepţionale, chiar dacă nu aveţi dreptul la despăgubiri, operatorul trebuie fie să vă ofere rambursarea costului biletului întreg sau pe segmentul de zbor pe care nu l-aţi parcurs, fie să vă propună o schimbare a rutei. De asemenea, acesta trebuie să vă ofere asistenţa necesară pe durata aşteptării schimbării de rută.
Obţinerea unei rambursări sau despăgubiri
Trimiteţi companiei aeriene formularul de plângere şi păstraţi o copie a acestuia.
Operatorul are obligaţia să vă răspundă în termen de 6 săptămâni de la primirea plângerii.
În caz contrar sau dacă răspunsul nu este satisfăcător, puteţi adresa o plângere organismului naţional competent din ţara în care a avut loc incidentul. Dacă aceasta este o ţară terţă, trimiteţi plângerea autorităţilor din statul membru al UE din care aţi început călătoria.
Bagaje înregistrate piedute sau deteriorate
Dacă bagajele dumneavoastră au fost pierdute sau deteriorate, aveţi dreptul, în anumite condiţii, la o despăgubire de până la 1 223 EUR/ bagaj înregistrat. Pentru aceasta, depuneţi plângerea în termen de 7 zile (sau 21 de zile, dacă bagajul întârzie).
Eventualele acţiuni în justiţie trebuie înaintate în maxim 2 ani de la data primirii bagajului.
Dacă depuneţi o declaraţie specială contra cost, cel târziu în timpul formalităţilor de check-in, limita de rambursare poate depăşi pragul de 1 223 EUR. Vă recomandăm să încheiaţi o asigurare de călătorie dacă doriţi să transportaţi obiecte de valoare.
Nu există un formular standard pentru declaraţia specială menţionată mai sus. Unele companii aeriene folosesc un anumit formular, în timp ce altele nu acceptă astfel de declaraţii.
Transparenţa preţurilor afişate la rezervările on-line
Companiile aeriene trebuie să afişeze preţul total al biletului încă de la începutul procedurii de rezervare on-line, astfel încât să-l puteţi compara cu alte oferte şi să alegeţi în cunoştinţă de cauză. Toate costurile suplimentare opţionale trebuie să fie indicate clar.
Alte articole care s-ar putea sa-ți placă
15 septembrie 2011 Cele noua libertati ale aviatiei comerciale (1)
30 iunie 2011 Avion KLM…inspirat de “fani” (0)
7 aprilie 2012 Un soi de ATR, in varianta chinezeasca, pe numele lui “Xian MA60″ a intrat pe piata aviatiei civile ruse (6)
Tag-uri: aviatie comerciala, avioane, avioane de linie, bilete de avion, ce drepturi am ca pasager intr-un avion, companii aeriene, cum depui plangere la o companie aeriana, featured, plangeri, vreau sa depun plangere la o companie aeriana, zbor
Categorie:: Editorial, Timp liber, Ultimele Stiri
Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!
Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.
asta-i bine de stiut