GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Pe 10 iunie sarbatorim 55 de ani de la infiintarea primei escadrile de elicoptere din Romania!

[ 0 ] 10 iunie 2011 |

Istoria primei escadrile de elicoptere din România a început la Muzeul Aviaţiei!

*Extras din publicatia “Cer Senin”.

Untitled2 300x198 Pe 10 iunie sarbatorim 55 de ani de la infiintarea primei escadrile de elicoptere din Romania!Mai exact, in data de  10 iunie 1956, a sosit în România primul elicopter Mi-4, cu numărul 0127 pe fuselaj. Azi, la o
jumătate de secol de la acel moment, bătrânul aparat „se odihneşte”, după mii de ore de zbor, la muzeu. Era destinat pentru misiuni de transport, cercetare, salvare în terenuri greu accesibile sau din zbor la punct fix, atacul trupelor terestre, blindate, puncte întărite. Ca armament, avea o mitralieră calibru 12,7 mm şi, ulterior, două blocuri de rachete S-5 fixate în exteriorul fuselajului . Putea transporta un autoturism de teren GAZ sau IMS, cu şofer sau 8 răniţi pe tărgi, sau un tun de 75 mm cu servanţi ori 14 militari echipaţi de luptă.
Dezvolta o viteză maximă de 210 km pe oră, avea un plafon maxim de 6.000 de metri, iar autonomia de zbor era de 400 km. Putea executa zbor ziua şinoaptea în toate formele meteorologice.

Comandamentul Forţelor Aeriene Militare (CFAM) a înfiinţat Escadrila de Elicoptere în anul 1956, în cadrul Regimentului 108 Aviaţie Transport comandat de comandorul (rtr.) Ioan ZAMFIRESCU, aflat pe Aerodromul Pipera. Pregătirile pentru noua escadrilă au început în luna ianuarie a aceluiaşi an. La unitatea de la Pipera, unde se află în prezent Muzeul Aviaţiei, s-au amenajat săli de pregătire, dormitoare, o popotă şi s-au pus la dispoziţie materiale şi rechizite pentru desfăşurarea cursurilor.
Pe 1 februarie 1956, în unitate s-a dat citire ordinului de înfiinţare a escadrilei şi a statului de organizare şi încadrare a personalului cu 12 piloţi şi personal tehnic de specialitate. Din acest moment, escadrila de elicoptere aştepta venirea primei aeronave sovietice Mi-4. Conform ordinului Comandamentului Forţelor Aeriene Militare , până atunci cei 12 piloţi ai escadrilei şi-au continuat pregătirea în zbor pe avioanele PO-2, AERO-45 şi MR-2 din Escadrila a III-a a Regimentului 108 Aviaţie Transport, comandată de căpitanul Grama Iordache.

Între 15 iunie şi 20 august 1956, pe Aerodromul Pipera s-au făcut cursuri de pregătire de specialitate: aerodinamica şi construcţia elicopterului, aparate de bord, tehnica pilotajului, organizarea startului de zbor, pregătirea pentru zbor, cazuri speciale etc.

Cursurile, la care a participat personalul tehnic şi ingineresc din CFAM şi de la întreprinderile de reparaţie avioane, personal de la Şcoala de Specialişti Inferiori şi specialişti din Centrul Medical al Aviaţiei, au fost asistate şi de translatori aduşi de pe teritoriu pentru teorie şi zbor.
Pregătirea se încheia cu un examen foarte sever susţinut în rusa şi evaluat de comisia formată din instructori ruşi. La examen a participat şi o altă comisie din CFAM, condusă de generalul Şandru. Rezultatele examenului, bune şi foarte  bune, au fost înscrise pentru fiecare pilot şi tehnician în Ordinul de Zi şi raportate la CFAM.
Între 25 august şi 25 octombrie 1956 a început zborul care a constat în pregătirea în dublă şi simplă comandă ca pilot şi instructor pe elicopterul Mi-4, a celor patru elicopterişti. Data de 25 octombrie are o semnificaţie deosebită pentru că atunci şi-au obţinut brevetul primii piloţi pe Mi-4.
La început timizi în pilotarea şi exploatarea elicopterului, fiindcă erau primii şi nu aveau înaintaşi, cei patru ofiţeri: Repede, Iuraşcu, Dinu şi Leahu au prins curaj şi încredere cu fiecare zbor efectuat şi cu fiecare lucru nou învăţat. Acelea au fost începuturile exploatării unei aeronave care urma să devină o necesitate în societatea civilă şi militară.

1 300x218 Pe 10 iunie sarbatorim 55 de ani de la infiintarea primei escadrile de elicoptere din Romania!Primul zbor al piloţilor români pe Mi-4
Aflată la 11 ani după război, România făcea eforturi în dezvoltarea economică şi militară. Cu toate acestea, a fost printre primele naţiuni din lume care a achiziţionat elicopterul. “Nu văzusem niciodată aşa ceva. Ştiam din cultură generală de autogire, helicoptere, baloane.
Nu ştiam cum arată elicea, coada , ce înseamnă reductoarele. Ne-a fost foarte greu să trecem de la piloţi de avioane la piloţi de elicoptere.“, povesteşte comandorul Iurascu.

Comandorul Iuraşcu îşi aminteşte prima zi de zbor din data de 25 august ca şi cum s-ar fi întâmplat acum. “Prima zi a fost precedată de pregătirea pentru zbor. Începem zborul cu antrenament la cabină şi la instalaţii de bord. Eram 5, dar unul dintre noi refuză să zboare elicopterul. I se aprobă sa plece. El a plecat din sistem şi a ajuns pilot de linie”.
Zborul s-a executat mai întâi pe aerodromul Pipera .“Baza era tot pe Pipera, dar decolam cu el şi zburam la Clinceni.
Au existat multe dificultăţi. În fiecare zi ni se trimitea o cisternă încărcată cu benzină de la TAROM având cifra octanică 95, pentru că unitatea nu dispunea decât de benzină de 73”, afirmă comandorul Iuraşcu care recunoaşte că
de-abia după 10 ani s-a format ca elicopterist în toate condiţiile meteo, de zi şi de noapte şi în toate formele de relief.
În contextul întrării României în Organizaţia Naţiunilor Unite pe 14 decembrie 1955 şi a reducerii masive a forţelor armate din anul 1957 cu 40 000 de militari, Escadrila de Elicoptere rămâne cu personal minim şi este transformată într-o patrulă, care va funcţiona până în 1962 doar cu elicopterul Mi-4 nr. 0127. Mulţi piloţi formaţi de primii instructori pe elicoptere au fost disponibilizaţi sau trecuţi în rezerva atunci.

afiselicopterealbnegrur 212x300 Pe 10 iunie sarbatorim 55 de ani de la infiintarea primei escadrile de elicoptere din Romania!Cu ocazia aniversarii  a 55 de ani de la infiintarea primei escadrile de elicoptere din Romania, Asociaţia “Aripi Româneşti” și Muzeul Naţional al Aviaţiei Române vă învită să vizitați o expoziţie aniversară de fotografie.

Expoziţia este prezentată la Muzeul Naţional al Aviaţiei Române din Bucureşti şi cuprinde fotografii din colecţii publice şi private ce au ca subiect cei 55 de ani de activitate în România a aparatelor de zbor cu aripa rotativă.
Vernisajul va avea loc pe data de 11 iunie 2011 la ora 11.00 și are ca reper proximitatea zilei în care în România a intrat în dotare primul elicopter, tip Mi-4, pe Aerodromul Pipera (10 iunie 1956).

 

Incoming search terms:

Tag-uri: , , , , , , , ,

Categorie:: Aerodrom, Elicoptere, Evenimente, Ultimele Stiri



Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.


zbor-de-agrement