Te afli aici: Acasa » Avioane » Despre Tarom
S.C. Transporturile Aeriene Române S.A. (TAROM) este principala companie aeriană din România, cu o îndelungată tradiție în domeniu. 2004 este primul an în care compania a avut profit, revenindu-și după o perioadă foarte dificilă, în care a suferit pierderi din cauza rutelor neprofitabile. Compania Tarom este controlată în proporție de 96,7% de Ministerul Transporturilor, ceilalți acționari fiind SIF Muntenia, Compania Națională Aeroportul București Otopeni și ROMATSA. Este membru al aliantei Skyteam. Compania a avut o cotă de piață de 34% în anul 2007 și aproximativ 30% în anul 2008.
Începuturile
TAROM își are originile în anul 1920. Acela a fost anul în care s-a creat Compania Franco-Română Pentru Navigație Aeriană (CFRNA). Compania folosea avioane franceze POTEZ pentru a transporta călători, marfă și poștă, de la Paris la București, via multe orașe din Europa.
În 1925, orașul Galați a devenit prima destinație internă românească pentru linia aeriană, iar în 1926, numele liniei a fost schimbat în Compania Internațională De Navigație Aeriană (CIDNA). În 1930 numele a fost schimbat iar în LARES (Liniile Aeriene Române Exploatate de Stat), iar în 1937, LARES a fuzionat cu principalul său adversar, SARTA (Societatea Română de Transporturi Aeriene).
După al doilea război mondial
Pe 8 august 1945, s-a înființat compania aeriană TARS (Transporturile Aeriene Româno-Sovietice). Compania era în subordinea atât a guvernului român, cât și a celui sovietic. Începând cu data de 1 februarie 1946 au fost înființate zboruri interne de la aeroportul Băneasa din București. În data de 18 septembrie 1954 compania a devenit TAROM (Transporturile Aeriene ROMâne). În decurs de 6 ani compania a reușit să se conecteze la princiaplele capitale europene. Încă 6 ani au trebuit până la primul zbor trans-atlantic. În 1974 TAROM a început zboruri către Aeroportul Internațional JFK din New York și spre Australia, zburând la Sydney, via Calcutta.
TAROM Boeing 737
Dacă în anii 1950 și 1960, România fiind o țară din blocul estic, TAROM a fost forțată să cumpere doar aeronave sovietice. După 1970, alături de JAT, a fost printre puținele linii aeriene din blocul estic care a introdus și avioane produse în SUA și Europa de Vest, printre care BAC 1-11 și Boeing 707. În anii 1980, TAROM a achiziționat cele câteva aeronave Rombac produse sub licență britanică în România.
În anii ’90
După căderea Uniunii Sovietice, TAROM a putut să cumpere mai multe avioane produse în occident. În 1993, TAROM efectua zboruri din România către Montreal și Bangkok folosind aeronavele Ilyushin Il-62 și Airbus A310. În anii ’90, TAROM și-a înlocuit flota de Boeing 707 cu trei aeronave noi, de tip (Airbus A310)
IL 62 apartinand Tarom( sursa foto: “Conu Gica”- romanian spotters)
Secolul XXI
Între 2000 și 2003, TAROM a sistat cursele spre Bangkok, Montreal, Chicago, Beijing, New York, Craiova, Tulcea, Caransebeș și Constanța pentru că nu erau rentabile. Anul 2004 a fost primul an care a adus profit companiei din ultimii 10 ani.
SkyTeam
Încă înainte de aderarea României la UE, pentru TAROM s-a pus problema aderării la o alianță, pentru a-și putea minimiza costurile. Având în vedere contactele cu Alitalia (din 1997) și CSA, iar din 2003 și cu Air France,[4] TAROM s-a orienta inițial spre alianța globală Skyteam, din care fac parte prestigioase precum Air France sau Delta Airlines. În această situație sponsorul Tarom în cadrul Sky Team urma să fie operatorul italian Alitalia. Alternativa era ca TAROM să adere la Star Alliance, în fiecare din variante existând o serie de avantaje și dezavantaje. Între timp, slăbiciunea Alitalia s-a confirmat.
Din 2008 este posibil să devină membru asociat al Skyteam. Un motiv care împiedică participarea în alianță este parteneriatul cu Austrian Airlines, la care TAROM nu dorește să renunțe, dar care face parte din alianța opusă (Star Alliance). Un alt motiv este slăbiciunea extremă a liniei aeriene Alitalia, care a propus TAROM în Skyteam și, în cazul dispariției Alitalia, intrarea TAROM în Skyteam ar putea avea influențe negative.
Pe data de 7 mai 2008 compania Tarom a anunțat semnarea înțelegerii în urma căreia compania urma să devină membru asociat al SkyTeam, urmând ca procesul să se încheie peste 18 luni de la data semnării. Aderarea TAROM in cadrul aliantei SkyTeam a avut loc pe 25 iunie 2010, compania devenind membru cu drepturi depline în urma schimbării sistemului de asociere al alianței.
Numărul de pasageri:
- 2009: 1,72 milioane de persoane
- 2008: 1,98 milioane persoane, cu 5% mai mult decât în 2007
Număr de angajați:
- 2010: 2.353
- 2009: 2.517
Rute
TAROM operează în prezent curse regulate spre 53 de destinații din Europa, Asia și Africa. TAROM încearcă să-și dezvolte rutele de zbor, orientându-se asupra aeroporturilor din București (OTP), Timișoara (TSR) și Cluj-Napoca (CLJ) (în ordinea traficului de pasageri).
Flota
TAROM Airbus 318
Foto: pasagair.ro
ATR
Foto: trilulilu
În august 2010, flota Tarom este alcătuită din 26 de aeronave, operate de 235 de piloți. În august 2010, vechimea medie a avioanelor era de 8 ani.
Flota scoasă din funcțiune
- Boeing 737-500 (YR-BGT) – Aeronava apare in clipul melodiei “Tu n-ai avut curaj” interpretata de regretata solista Madalina Manole
- Boeing 737-300 (YR-BGZ “Galați”)
- ATR 42-300 (YR-ATX “Dâmbovița”)
- DC-10 (OO-JOT)
- Ilyushin Il-62
- BAC One-Eleven
- ROMBAC 1-11
- Ilyushin Il-18
- Tupolev Tu-154
- Antonov An-24
- Boeing 707
- Ilyushin Il-14
* Informatii preluate de pe siteul wikipedia.org
Incoming search terms:
Alte articole care s-ar putea sa-ți placă
19 iulie 2011 -- Cel mai mare accident aeronautic din Romania…la un pas de a se intampla, saptamana trecuta, pe aeroportul Otopeni! (6)
18 iunie 2011 -- Incident Tarom pe ruta Budapesta – Bucuresti (0)
9 aprilie 2011 -- Tarom: Toate aeronavele Boeing sunt în parametri de siguranţă (0)
Tag-uri: companii aeriene, featured, istoricul tarom, lares, romatsa, sarta, tarom
Categorie:: Avioane, Editorial, Fotografii
Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!
Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.