GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

A fi…sau a nu fi însoţitor de zbor?!

[ 0 ] 10 februarie 2011 |

de Roxana Casu;

Inainte de a incepe,vreau sa fac doua mentiuni:aceasta meserie,ca oricare alta de altfel,presupune o experienta personala,concluzia fiind media intre aspectele pozitive si negative,asa ca departe de mine gandul de a influenta decizii sau pareri legate de acest subiect!In al doilea rand,exista o diferenta semnificativa intre a fi insotitor de bord in tarisoara noastra si a zbura pentru o companie din Golf (fac aceasta paranteza deoarece eu vorbesc strict de experientele personale,nu vreau sa ma lansez in afirmatii cu tenta generala).

Indiferent daca alegi sa practici aceasta meserie in Romania sau nu,ca si cerinta oligatorie este sa fii posesorul unei diplome de absolvent de liceu,studiile superioare fiind un plus,dar nu obligatorii.In principiu trebuie sa ai o inaltime de peste 160 cm(dar se mai fac si exceptii),greutate proportionala cu inaltimea,sa treci un examen medical amanuntit,sa poti inota cel putin 30m si sa cunosti limba engleza la un nivel avansat.De asemenea,este important sa ai un aspect fizic placut si sa nu ai tatuaje sau cicatrice in locuri vizibile (brate,picioare,fata,gat).In general,atat in tara,cat si in Golf,experienta in munca nu este obligatorie,deoarece cauta persoane tinere,pana in 27 ani,dar daca ai la activ ceva cunostinte de psihologie,PR sau vanzari, ai toate sansele sa devii insotitor de bord.

Diferenta consta in faptul ca,pentru a fi angajat de o linie aeriana romaneasca,trebuie sa obtii,pe cont propriu si contra cost, licenta de zbor de la AACR(Autoritatea Aeronautica Civila Romana),in urma absolvirii cursurilor la Aviation Academy,scoala aflata in Baneasa.Poti urma cursurile in urma unui examen eliminatoriu,iar acestea costa in jur de 2700 euro.Daca ai norocul sa fii recrutat de o linie aeriana in timpul cursurilor,iti vei putea face orele practice si conversia pe tipul respectiv de avion la ei,fara a mai astepta programarile(care dureaza enorm) la Tarom sau Blueair si fara a mai plati suplimentar si pentru acestea.In schimb,in urma semnarii contractului cu respectiva companie,te obligi sa ramai angajat pe o perioada de x ani,sau,in cazul demisiei,va trebui sa achiti o suma de bani,contravaloarea orelor de zbor gratuite si a trainingului.

Companiile din Golf ofera trainingul gratuit,dar licenta oferita de ei nu o poti folosi in Romania.Instructajul dureaza aproximativ 2 luni,iar din punctul meu de vedere,este mult mai bine structurat si mai putin comunist decat cel de la Aviation Academy din tara.De asemenea,acestia ofera conditii de cazare decente,asigurare de viata si de sanatate si un salariu atractiv.Singura conditie este sa treci toate examenele si sa respecti conditiile contractuale (nu vreau sa intru in amanunte,despre standardele companiei la care am zburat am scris in alt post).

Acum,pentru ca am terminat cu aspectele fixe ale job-ului,voi descrie ce presupune cu adevarat sa fii cabin attendant.

In primul rand,in momentul in care ai decis ca vrei sa-ti petreci viata “la inaltime”,trebuie sa accepti faptul ca vei avea un program haotic,cu ore prelungite,vei zbura si noaptea,iar in weekend-uri sau de sarbatori ai toate sansele sa fii inconjurat de straini,nicidecum de prieteni sau familie.In schimb,vei avea zile libere in mijlocul saptamanii…In cateva luni te vei obisnui cu programul,dar asta nu inseamna ca nu vei atinge,in anumite momente,un grad de oboseala paroxistic!Se intampla ca dupa un program de 12 ore,sa ai fix acelasi numar de ore de odihna,dupa care sa-ti iei zborul iar pentru 12 ore!

Pentru a rezista in aceasta meserie,ai nevoie de foarte multa rabdare!Iar daca iti lipseste,sau nu face parte din trasaturile tale importante,trebuie sa ti-o educi!Acesta nu este un job pentru oameni sensibili!Se intampla sa te confrunti deseori cu situatii limita,in care trebuie sa-ti dovedesti stapanirea de sine,mai ales cand ai de-a face cu tot felul de frustrati (si aici intra colegi si pasageri laolalta).Nu o data a trebuit sa-mi inghit tentatia de a raspunde violent la jignirile aduse de pasageri nesimtiti,care isi inchipie ca au cumparat avionul si tot personalul de bord cand au achizitionat un bilet,ingnorandu-ne uniforma si autoritatea cu desavarsire!!!

Pe langa un fin psiholog,trebuie sa fii si foarte muncitor.Sunt extrem de multe lucruri de facut,de la respectarea standardelor de securitate,la serviciul de bord(care difera in fuctie de companie) si pana la curatenia in avion,care include,da,si primenirea mult hulitelor toalete!Spun asta fara rusine,chiar daca goleste de continut mitul de viata glamour a insotitorilor de bord!

Dupa ce ai terminat trainingul,trebuie sa fii si un priceput “first-aider”!Lasi frica deoparte,pentru ca la 11.000 m altitudine,tu esti singurul care poate ajuta un pasager care are astm,epilepsie sau,doamne fereste,un atac de cord!

Si,ca si cum ceea ce am enumerat mai sus nu era suficient,mai trebuie sa fii capabil sa accepti ordine si corectii de la superiori,sa fii un “ospatar” desavarsit,deoarece odata ce ai trecut de economy si ai pasit in business sau first class pretentiile se ridica la cer(impropriu spus,pentru ca esti deja acolo!) si sa zambesti constant(fals de cele mai multe ori),deoarece face parte din fisa postului!Ca sa nu mai vorbesc de standardele de grooming,aspectul in uniforma fiind cartea ta de vizita si calea sigura spre o posibila promovare!

Si toate astea pentru a vedea lumea…Un pret corect as spune eu,daca zbori pentru o linie aeriana importanta,sau cu renume.Acest lucru nu se intampla insa practicand aceasta meserie din Romania,deoarece nici Tarom-ul nu are decat cateva destinatii unde echipajul ramane peste noapte sau cateva zile!Companiile low-cost nu fac decat zboruri dus-intors (tunaround-uri),asa ca vizitatul destinatiilor exotice ramane doar un vis,insotitorii de bord devenind astfel,sacrificatii aceste meserii…

Dupa cum vedeti,flight attendant=psiholog,ospatar,first-aider,femeie de serviciu,si,poate cel mai important,salvator de vieti!Asta uita multi dintre cei care decid sa calatoreasca cu avionul,ca datoria nostra si scopul principal pentru care purtam aceasta uniforma si aceasta denumire ingrata este,nu sa zambim constant si sa-i servim frumos,ci sa-i transportam in siguranta din punctul A in punctul B!Pentru asta invatam luni de zile, suntem examinati periodic si ne petrecem sarbatorile in avion!De aceea,stewardesele plang doar acasa…

SURSA

Incoming search terms:

Tag-uri: , , , , ,

Categorie:: Editorial

Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.


Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.