Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Structuri de aviaţie stealth- partea VI

[ 0 ] 20 ianuarie 2011 | Sebi

de Ing.Aero.Valeriu Drăgan;
Structuri stealth cu aripa rotativă

1. RAH 66 Comanche
2. X50
3. Aerodinelenticulare

Deşi rotoarele sunt bune reflectoare radar, unghiurile la care sunt poziţionate asigură o reflexie controlată.

Sistemul de admisie al aerului la motor

În cazul elicopterului RAH66 Comanche, sistemul de admisie trebuie, ca şi în celelalte cazuri discutate anterior, să fie mascat. Așa cum şi palele de ventilator, elice sau compresor cu curgere axială, rotorul compresorului centrifugal -utilizat tipic în motoarele turbo-shaft-este ușor detectabil cu sistemele radar convenționale (în special atunci când se află în rotație).

  • Soluţia “îngropării” motoarelor este întâlnită şi la alte aerodine cu aripă rotativă însă, caracteristicile prezentului sistem de admisie sunt atât în conformitate cu principiile stealth cât şi cu o utilizare judicioasă a resurselor de putere (cu referire la sistemul de degivrare).
  • Astfel, masca frontală urmărește Suprafețele fuselajului, fiind retractabilă iar datorită canalului în S şi al pantei măștii de admisie, particulele de gheaţă sau apă vor tinde, în virtutea inerției, să rateze intrarea către admisia motorului.
Fenestronul inclinat

Înclinarea fenestronului are atât un rol aerodinamic cât şi unul în reducerea semnăturii radar.
După cum se poate observa, suprafețele laterale ale acestuia sunt aliniate cu suprafețelefuselajului, astfel aliniind reflexiile undelor radar incidente către o singură direcție. De asemenea, rotorul în sine este înclinat, astfel undele radar incidente vor fi reflectate în mod controlat.

  • Deoarece rotorul este, el însuși, înclinat, în plus faţă de eliminarea cuplului rotorului principal, acesta generează şi o componentă verticală. Respectiva componentă fiind pozitivă, trebuie compensată mai ales la viteze mari.
  • Acest lucru se realizează prin utilizarea unui ampenaj orizontal cu unghi de atac negativ.
  • Nu în ultimul rând, utilizarea unui fenestron reduce nivelul zgomotului generat de rotorul anti-cuplu, deși în același timp ii conferă o directivitate mai mică.
  • Deasemenea, printre revendicările cu privire la acest fenestron se numără şi manevrabilitatea superioară.

Sistemul de evacuare

În primii ani de după prezentarea publică a proiectului Comanche, foarte multe zvonuri plasau sistemul de evacuare în ansamblul fenestronului. Această supoziție era bazată pe raționamentul că aerul ventilat de rotorul anticuplu ar răcii şi disipa rapid gazele de evacuare de la motor.
În realitate, evacuarea gazelor se realizează prin fante laterale şi orientate în jos. Galeria de evacuare are o fantă în formă de mixer unde gazele provenite de la motor sunt amestecate cu aerul rece ambiant (provenit de la rotorul principal) .

-Va urma-

Mesaje asemănătoare:

  1. Structuri de aviaţie stealth- partea III
  2. Structuri de aviaţie stealth- partea IV

Tag-uri: , , ,

Categorie:: Lectia de zbor

Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.