GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Structuri de aviaţie stealth- partea III

[ 0 ] 13 ianuarie 2011 |

de Ing.Aero.Valeriu Drăgan;

Dispozitive de admisie- Continuare

Conducta de admisie în“S”

  • Este special concepută pentru a oferi o recuperare maximă a presiunii (pierderi aerodinamice foarte mici comparativ cu alte sisteme de mascare a admisiei).
  • În general este căptușită cu materiale radar-absorbante
  • Sunt cele mai des întâlnite pentru avioanele stealth cu pilot –în special deoarece acestea necesită debite masice mari de aer.
  • De obicei au o curbură spațiala tri-dimensionala pentru acomodarea compartimentelor cu rachete.

s Structuri de aviaţie stealth  partea III

Problemele care apar cu aceste dispozitive de admisie sunt legate de desprinderile accidentale ale materialelor radar-absorbante.

Admisia cu poziţionare pe extradosul aeronavei într-o poziţie“umbrită”

  • Prima aplicație în cazul avioanelor stealth a fost bombardierul strategic B2-Spirit, Northrop Grumman.
  • Este extrem de des întâlnit la aeronavele tip UAV.
  • Are dezavantajul major al limitãrii unghiului de atac pe care îl poate avea aeronava
  • Dezavantajul este compensat, în cazul în care nu este necesarã camuflarea, prin deschiderea unor admisii secundare-întâlnite la aproape toate aeronavele cu pilot uman.

Admisie cu corp central care obstructioneazã vederea directã a ventilatorului

Cu con
Desi nu exista încă o aplicație stealth a acestui tip de dispozitiv de admisie, el poate fi luat în calcul pentru proiectele viitoare.
Este de menționat însă ca forma nu trebuie sa fie una conică deoarece aceasta, privită din lateral, reflectă semnalul incident către sursă indiferent de azimutul radarului (în planul bazei conului).
Recomandarea generică ar fi de a modela conul admisiei după unghiurile diedre ale fuselajului în cauză.
Unghiul minim la vârf al conului ar fi foarte mare în cazul în care acesta ar fi expus direct iluminării radar. Însă în cazul plasării sale într-un spațiu cilindric, datorită reflexiilor duble şi a restricționării unghiului de iluminare, unghiul la vârf ar putea coincide chiar cu unghiul conului Mach.

con4 Structuri de aviaţie stealth  partea III

Cu izotopi radioactivi
Acest tip de dispozitiv de admisie nu este în dotarea vreunei flote militare însă este descrisă ca variantă de cercetare în brevetul US 3713157.
Ideea vine în sprijinul conceptului de absorbirea sau eludarea detecției radar prin utilizarea proprietăților plasmei-de curbare a undei incidente şi de absorbire parțială sau totală a acesteia.
Deasemenea, utilizarea de poloniu 210 este benefica (conform aceluiași brevet-US 3713157) pentru reducerea rezistentei la înaintare.

*F35, JSF Lockheed Martin DSI

Avantajul pe care îl prezintă sistemul DSI este ca reușește sa îndepărteze stratul limita la regimuri variate de zbor supersonic fără însă a avea nici o piesă în mișcare. Simplitatea sa constructivă diminuează destul de mult masa avionului şi dă un plus de siguranță în exploatare.
În secțiune transversală protuberanţa are panta inițială de aproximativ 12 iar apoi această pantă este racordată cu o altă porțiune cu o înclinare de până la 21.

con41 Structuri de aviaţie stealth  partea III

-Vor urma: Dispozitive de evacuare-

Incoming search terms:

Alte articole care s-ar putea sa-ți placă

Tag-uri: , , ,

Categorie:: Lectia de zbor



Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!


Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.


zbor-de-agrement