Te afli aici: Acasa » Aerodrom » Din istoria planorismului, scoli de zbor: Livezeni – Petrosani
LIVEZENI – PETROŞANI
Şcoala de la Livezeni este în special rodul străduinţelor ing. Felix Gustav Stof, venit în 1936 la Societatea Minieră din Petroşani şi a înţelegerii şi sprijinului acordat de ing. Ştefan Georgescu Gorjan, inginer şef al atelierelor Societăţii Miniere. Până în vara anului 1937, când şcoala înjghebată cu mult elan şi dăruire va începe să funcţioneze oficial, să parcurgem desfăşurarea acestei activităţi până în momentul deschiderii festive.
Ing. Felix Stof venit de la Făgăraş unde mai construise cu un grup de entuziaşti un planor, între 1929 şi 1934, începe aici, cu sprijinul mai sus menţionat, să construiască un planor tip Hol’s der Teufel, cu cabina carenată (ajutat de un bun aeromodelist şi tâmplar Gh. Ghenciulescu), pe care ing. Stof (brevetat pilot de categoriile A, B şi C în Gemrania în 1933) îl zboară lansat cu sandoul de pe vârful Chicioara, cota 925 m, la data de 6 decembrie 1936.
Gustav Stof cu planor “Mândra”
Acest succes consfinţeşte lupta lui Stof de răspândire a planorismului şi, în 1937 în cadrul aeroclubului local proaspăt înfiinţat, mai construieşte trei planoare de faza I tip Grunau-9, precum şi un hangar la Livezeni în marginea Petroşanilor, toate acestea cu sprijinul neprecupeţit al ing. şef Ştefan Georgescu Gorjan.
La 20 iulie 1937 se inaugurează festiv şcoala de la Livezeni, conducerea şcolii a fost încredinţată cpt. Gh. Pârvulescu până în 1939. Şcoala dispune de hangar, atelier de reparaţii, staţie meteorologică, sală de cursuri şi în timp de dormitoare şi cantină.
Activitatea entuziastă de constructor şi instructor a ing. Felix Stof durează până la 15 august 1938, când este mutat cu serviciul în centrala Societăţii Miniere din Bucureşti. Este înlocuit cu ing. Gh. Hye proaspăt brevetat instructor la Sânpetru.
Trebuiesc menţionate câteva zboruri deosebite făcute prin lansare de pe înălţimile Parângului, la cote de peste 2000 m, unde planoarele demontate, erau cărate cu spinarea pe potecile munţilor, apoi montate şi lansate în zbor. Cu această ocazie ing. F. Stof a realizat şi câteva zboruri plutite la mare înălţime.
Apoi activitatea a continuat dusă mai departe cu entuziasm de urmaşii acestui pionier înflăcărat al planorismului de la noi, care în 1995, la vârsta de 90 de ani, a fost sărbătorit la Petroşani pentru activitatea sa din tinereţe (a venit special din Austria unde locuieşte din 1945).
Colectivul întărit al acestei şcoli a experimentat pentru prima dată cu succes panta de la Calan judeţul Hunedoara, în vara anului 1940.
Din 1943 s-a făcut instruire completă A, B şi C.
Varga, Cârstoiu şi Wolf – 1943
Activitatea pe acest „teren greu” situat în văgăuna munţilor a durat până în 1956 când a fost desfiinţată, atât din cauza dificultăţilor terenului, cât mai ales din cauza extinderii oraşului Petroşani. Astăzi cartierul de locuinţe construit pe acest teren, poartă denumirea de „cartierul Aeroport”.
Şcoala a funcţionat 20 de ani, cu frumoase rezultate în formarea elevilor, dar a fost văduvită de performanţă din cauza amplasamentului.
În decursul timpului aici s-au perindat valoroşi instructori şi şefi de pilotaj care au făcut faţă acestui teren pretenţios.
1. ing. Gustav Stof – 1937-1938
2. Pîrvulescu Gheorghe – 1937-1939
3. ing. Hye Gyorghy – 1938-1939
4. Bănulescu Eugen – 1939-1942
5. Predescu Ion – 1939-1942
6. Ţepeş Emil – 1940-1943
7. Cotescu Dumitru – 1941-1948
8. Luca Miltiade – 1941
9. Cernescu Eugen – 1942
10. Kasprzik Witold – 1942
11. Morariu Cornel – 1942-44, 47-48, 50-54
12. Cârstoiu Mircea – 1943, 47, 50 şi 54
13. Moina Ion – 1943-1944 (ANEF)
14. Darie Petre – 1943 (ANEF)
15. Oancea Eneas – 1943 (ANEF)
16. Stănoiu Romeo – 1943 (ANEF)
17. Istrate Ilie – 1944 (ANEF)
18. Crăcăoanu Ion – 1944, 1949
19. Bălăiţă Mihai – 1944
20. Negoescu Coriolan – 1944
21. Lupaş Silviu – 1944
22. Culeniuc Nicolae – 1948
23. Gyurka Adalbert – 1948
24. Wolf Francisc – 1948-1953
25. Tătaru Liviu – 1949
26. Griva Mircea – 1949
27. Ardeleanu Tibi – 1950
28. Botez Gheorghe – 1950-51, 1952-56
29. Torday Alexandru – 1951 şi 1956
30. Totoianu Augustin – 1951
31. ing. Vasiu Victor – 1952-1953
32. Lozinschi Moise – 1953
33. Vulpescu Teodor – 1953
34. David Aurel – 1954-1955
35. Durău Florian – 1955-1956
Tehnicieni:
1. Ghenciulescu Gheorghe – 1936-1937
2. Wolf Francisc – 1938-1953
3. Mayer Ştefan – 1940-1945
4. Teodorescu Constantin – 1950 şi 1953-1955
5. Varga Iosif – 1940-1954
Incoming search terms:
- scoala de zbor petrosani (21)
- ce supermarket se construieste la petrosani in 2013 (1)
- coriolan negoescu (1)
- petre darie planorist (1)
Alte articole care s-ar putea sa-ți placă
9 iulie 2012 -- Din istoria planorismului, şcoli de zbor: Sibiu (3)
25 ianuarie 2011 -- Din istoria planorismului, scoli de zbor: Sanpetru (1)
9 noiembrie 2011 -- Istoria Aeroclubului Petroşani -partea a II a- (0)
Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!
Autorul acestui articol: Lucica. Vezi profilul complet.