Te afli aici: Acasa » Aerodrom » Din istoria planorismului, scoli de zbor: Dezmir – Cluj
DEZMIR-CLUJ
Nucleul de entuziaşti din 1935-1938, în frunte cu ing. Gheorghe Hye şi Bela Bartha, care au construit cu forţe proprii un planor Hol’s der Teufel şi pe care l-au zburat cu nerăbdare în toiul iernii la 28 ianuarie 1938, au fost promotorii activităţii care va duce faima zburătorilor planoriştilor Clujeni, întâi la Someşeni şi apoi la Dezmir.
În toamna anului 1938 începe o activitate organizat la Someşeni de către ing. Ion Salariu, Teodor Corneşanu şi Gyorghy Hye, cărora din 1940 li se va alătura şi Nicolae Candea, până la cedarea Transilvaniei de nord. În această perioadă sprijinul material a fost asigurat de Asociaţia Aviatică C.F.R.
Din 1945 după eliberare, Nicolae Candea şi Ilie Moraru care ajutaseră la evacuarea materialului de zbor duc o muncă susţinută de repunere în funcţie a şcolii de la Dezmir, tot cu ajutorul Asociaţiei Aviatice C.F.R., având comandant pe marele prieten al planoriştilor Ion Romaniţeanu. Cazarea şi masa se făceau într-o garnitură de patru vagoane de marfă trase pe o linie moartă de lângă gara Apahida. Această situaţie a durat până în 1948 când la poalele dealului de la Dezmir, cu sprijinul local s-au realizat dormitoarele şi cantina, precum şi un hangar de lemn care supravieţuieşte şi astăzi după o jumătate de secol.
Până în 1940 s-au brevetat piloţi categoria A şi B, iar din 1947 şi categoria C plutit, panta de la Dezmir fiind principalul şi unicul concurent al Sânpetrului, unde din 1939, Teodor Corneşanu a zburat peste două ore cu un planor de faza I Zögling, ispravă repetată de N. Cândea în 1946 cu un Schulgleiter.
În 1950 şi 1951 au loc două tentative de record de durată pentru planor biloc, soldat prima oară cu un record de peste 11 ore pentru ca în anul următor acesta să fie împins până la 17 ore.
După 1949 începe şi seria performanţelor de distanţă, când se efectuează curent zboruri peste Apuseni până în Ungaria.
Dezmir – vedere generală
Cuibul de vulturi de la Dezmir va da mulţi valoroşi piloţi de performanţă de-a lungul timpului şi va avea continuu o activitate plină de rezultate remarcabile. De aici la 18 iunie 1952 Gh. Cucu a realizat prima distanţă liberă de 318 km până la Buzău, traversând şi Carpaţii. De asemenea, la Dezmir s-au realizat cinci recorduri naţionale.
Planor Schulgleiter
Instructori:
1. Corneşanu Teodor 1938-1940, 1947
2. Hye Gyorghy 1938-1939, 1948
3. Candea Nicolae 1939-1940, 1945-1947
4. Culeniuc Nicolae 1947
5. Bucur Aurel 1948-1951
6. Macsek Alexandru 1948-1951
7. Gyurka Bela 1949, 1953-1958
8. Csomos Attila 1949, 1950
9. Maistrovici Gh. 1949
10. Manu Paul 1949, 1956
11. Korabian Gh. 1950-51, 1953, 1956-57
12. Tătaru Liviu 1950, 1952-1953, 1958-1960
13. Finescu Mircea 1950-1951
14. Mihuţiu Stelian 1951-1952
15. Ambruş Karol 1951-1952
16. Gionea Olga 1951
17. Cucu Gheorghe 1952-1954
18. Pantea Damian 1953-1961
19. Bartha Bela 1954-1970
20. Conţu Nicolae 1957-1969
21. Ambruş Adalbert 1957-1966
22. Cernişov Paul 1967-1969
23. Dragon Ion 1969-1984
24. Demeter Zolt 1970
25. Miron Alex. 1970-1975, 1979-1997
26. Lutsch Stefan jr. 1972-1977
27. Balasz Vasile 1976-1998
28. Meseşan Valeriu 1976-2000
29. Fazekaş Iuliu 1978-1983
30. Puşcaş Ion 1980-1998
31. Duma Ion 1982-1998
32. Preda Neculae 1993-1995
33. Căpuşan Marin 1994-2000
34. Rusu Mihai 1994-2000
Incoming search terms:
- luciano mihaita (61)
- GHEORGHE CUCU ZBOR (13)
- aerodrom dezmir cursuri de pilot (1)
- cursuri de zbor cluj (1)
- dezmir zbor agrement (1)
- planor ultrausor (1)
Alte articole care s-ar putea sa-ți placă
23 ianuarie 2011 -- Din istoria planorismului, scoli de zbor: Livezeni – Petrosani (0)
14 ianuarie 2011 -- Din istoria planorismului, şcoli de zbor: Cernăuţi (0)
9 iulie 2012 -- Din istoria planorismului, şcoli de zbor: Sibiu (3)
Te pasioneaza aviatia? Iti place aceasta revista?Acum ai ocazia sa ne dai o mana de ajutor si sa ajuti la dezvoltarea ei!
Autorul acestui articol: Lucica. Vezi profilul complet.