GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

UN OM MINUNAT SI MASINA LUI (NE)ZBURATOARE

[ 4 ] 27 noiembrie 2010 |

de Dan Cobuz-


Zi de toamna frumoasa pe aerodromul Floreni de langa Vatra Dornei. Totodata si sfarsit de saptamana, motiv pentru turistii statiunii sau a pensiunilor din jur sa iasa la o plimbare sau… la o aventura. Printre ei, o pereche destul de tanara, ajung pe aerodromul nostru din curiozitate dar si cu dorinta de a incerca, daca este posibil, senzatiile unui zbor.

Din vorba in vorba, aflu ca el lucreaza in Spania, ca de mic copil isi doreste sa zboare (nu e o noutate, multi dintre cei care vin aici spun asta) si ca pentru a-si potoli dorinta asta greu de pus in practica (financiar vorbind), pur si simplu si-a construit acasa , un simulator de zbor. Hopa , stai asa putin !!!  De acord, multi  dintre noi au un simulator de zbor pe PC-ul din sufragerie. Dar foarte putini si-au construit asa ceva. Au urmat amanuntele, detaliile, istoria aventurosului drum al  conceptiei si punerii in practica. Cand mi-a mai aratat si niste fotografii facute in diferite stadii de lucru, pe mine m-a “pus la respect” definitiv.

M-am simtit atat obligat cat si onorat sa-i ofer niste zboruri de neuitat pentru el si sotia lui, facute cu motodelta si cu avionul in zona Dornelor. Mie mi-a dat o lectie clara despre ce inseamna PASIUNEA si la ce cote poate ajunge ea.

Cele de mai sus sunt o punere in tema facuta de mine, dar urmeaza mai departe povestea sa, transmisa mie zilele acestea cu rugamintea de a o face publica. Poate ca unii dintre noi se vor regasi in postura sa , ori (de ce nu) o vor percepe ca pe un imbold de a merge mai departe.

Deci, pe scurt, iata ce ne marturiseste IONUT CRAIU :

Totul a inceput in noiembrie 2008 din dorinta de a descoperi, invata si, candva, de a trai unul dintre cele mai vechi visuri ale omului, ZBORUL.

Gratie tehnologiei zilelor noastre se poate spune  ca nu a fost prea greu. Dar a fost prima oara cand mi-am dorit ceva original, unic. UN SIMULATOR DE ZBOR. Ore si ore de munca, “monteaza-demonteaza”, idei furate de ici de colo… Si cred ca am reusit. Dupa 2 ani am ocazia de a spune povestea simulatorului  MEU .

Ca foarte multi pasionati, am inceput cu achizitionarea setului marcii SAITEK. Intr-o zi Yoke-ul (mansa), la o luna dupa asta throttle-ul (maneta de gaze), la o alta luna pedalele, etc… Dar, ca intotdeauna , nu a fost suficient. Aveam nevoie de ceva mai mult. Am adunat tot ce se putea: butoane de la diferite aparaturi, cabluri,   lemne, placaje, suruburi etc.  Toate insa , ca sa ma intelegeti bine, la “buget de criza”. Cu ajutorul net-ului m-am documentat si am facut rost de schite, dimensiuni, planuri. Prea costisitor nu a fost dar un efort financiar trebuie facut. A mai ramas partea practica adica pricepere , indemanare …

Cabina e o replica la scara 1:1 a unui Boeing-737. Dar, pentru a putea pilota toate tipurile de aeronave ale simulatorului Flight Simulator Deluxe Edition a fost nevoie de  o adaptare a cabinei, o noua asezare a comenzilor. Cele 3 monitoare sunt folosite pentru vizionarea instrumentelor de bord iar televizorul de 42 inch pentru vederea exterioara. Pentru aceasta folosesc modulul de extensie grafica  Matrox Dual Head. Intrerupatoarele si butoanele overhead-ului sunt conectate la un joystick BU-0836X (vezi Leo Bodnar), cu 8 axis si 32 conexiuni, iar comenzile de la MIP si pedestal folosesc diferite joystick-uri si un BU-0836-A. Aceste doua joystick controllers  (BU-0836X respectiv BU-0836-A) sunt intr-adevar mai scumpe. Se gasesc in Anglia si se pot cumpara de pe net. Throttle-ul e facut “la  mana”. E cel care mi-a dat cel mai mult de furca. E confectionat din lemn iar la partea electronica m-am ajutat  de mansele de la Saitek (bineinteles  demontate). Ce ar mai fi de spus? Totul e conectat la un singur PC si, surprinzator,  functioneaza destul de bine cu toate ca pentru tot ce vedeti ar fi nevoie de cel putin  doua calculatoare. E greu de povestit in putine cuvinte toata aceasta istorie. Satisfactia unei reusite spune totul.

Pentru cei care vor sa cunoasca mai in amanunt toata istoria sau orice alta discutie, adresa de e-mail este    [email protected] .

Ei bine, ce spuneti de asta ?  Cati dintre noi suntem in stare sa realizam asa ceva? Persoana despre care este vorba este de o modestie si o candoare cum rar am intalnit. In plus, dezarmanta este motivatia sa: “satisfactia unei reusite”.  Cred ca il inteleg destul de bine , acum 6…7 ani zburam si eu cu un motodeltaplan construit de catre mine (mai putin aripa, la care nu am facut decat adaptarile) iar satisfactia zborului prin forte proprii a depasit orice alt sentiment avut ulterior, indiferent cat de performanta a fost aeronava.

Daca cineva dintre voi doreste sa intre in legatura cu el sau considera ca omul acesta merita mai mult decat i-am putut oferi eu, casuta lui de posta electronica este deschisa.

Incoming search terms:

Tag-uri: , , , , ,

Categorie:: Editorial, Timp liber

Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.


Comentarii (4)

Feed RSS pentru comentarii

  1. dan spune:

    Sebi , esti fenomenal ! Daca eu ti-am trimis articolul la 3 dimineata, cand l-ai pregatit de este disponibil la ora 9 ?

  2. Luciano Mihaita spune:

    Super tare… RESPECT!

  3. dan spune:

    bravo lui !

  4. [...] Ionuţ Craiu şi-a dorit foarte mult să zboare… de acasă, aşa că şi-a construit un SIMULATOR DE ZBOR. [...]

Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.