Te afli aici: Acasa » Lectia de zbor » Lectia de zbor: Navigatia aeriana
Poate fi considerată ca ştiinţa ce se ocupă cu metodele şi practicile cele mai eficiente pentru asigurarea deplasării aeronavei în spaţiul aerian în condiţii depline de securitate a zborului.
Prin siguranţa deplasării aeronavei în spaţiul aerian se întelege combinarea acţiunilor echipajului aeronavei şi a controlorilor de trafic aerian, în scopul cunoaşterii permanente a poziţiei avionului, precum şi a asigurării securităţii şi preciziei zborului pe traiectul stabilit în ceeace priveşte direcţia, înălţimea, viteza şi timpul obligatoriu.
Pentru efectuarea navigaţiei aeriene (navigaţie la vedere) sunt necesare mai multe operaţiuni ca:
- -citirea corecta a hărţilor
- -identificarea reperelor de pe sol
- -interpretarea fenomenelor meteorologice
- -interpretarea indicaţiilor instrumentelor de bord
- -efectuarea corectă a unor calcule cinematice.
Metode ale navigaţiei aeriene
- -metoda navigaţiei observate
- -metoda navigaţiei radio-electrice
- -metoda navigaţiei astronautice
- -metoda navigaţiei inerţiale
- -metoda navigaţiei izobarice
Navigatia aeriana (VFR)
Cuprinde ansamblul procedurilor pentru urmarea unui traiect aerian, determinat de două sau mai multe puncte, precum şi aflarea poziţiei avionului prin compararea reperelor de pe sol cu o harta, direct cu ochiul liber sau cu instrumente optice adecvate acestui scop.
Globul pamântesc
Este un corp ceresc de formă elipsoidală în rotaţie.
Turtirea globului este mică, de aceea în calculele de navigaţie globul se consideră sferic (unde nu se cere o foarte mare precizie).
Axa în jurul căreia se roteşte (o rotaţie la 24 de ore) se numeste axa de rotaţie sau axa terestră.Aceasta intersectează planeta în 2 puncte – polii tereştrii sau polii geografici (nord sud).
Cercul mare determinat de un plan ce trece prin centrul globului şi care este perpendicular pe axa terestră se numeste Ecuator terestru. Acesta desparte globul în două emisfere:
- –sudică (australă)
- –nordică (boreală)
Planurile paralele cu Ecuatorul determină pe suprafaţa globului cercuri mai mici numite – paralele terestre.
Dacă secţionăm globul cu un plan în lungul axei teretre se determină un cerc numit meridian. Unul dintre meridiane este considerat meridian origine sau meridian de valoare zero. Acesta este meridianul Greenwich.
DIRECŢII, CAPURI, DRUMURI, DERIVĂ
- Directii:
- Deriva:
- Dv = deriva;
-
- Udv = unghiul drumului cu vântul;
- Ucv =unghiul capului cu vântul;
- DV =directia vântului;
- Vs =viteza la sol;
- VPA = viteza propriea avionului.
Direcţia vântului, pe rută se dă faţă de nordul adevărat, iar la decolare faţă de nordul magnetic.
În calcule, deriva se ia cu valori pozitive dacă ruta este în dreapta axei avionului, şi cu valori negative dacă ruta este în stânga axei.
Formule de calcul
Da = Dm+ (±Dm) Cm = Ca – (±Dm)
Dm = Da – (±Dm) Ca = Cm+ (±Dm)
Dc = Dm – (±Dm) Cc = Cm + (±Dc)
Dm = Dc + (±Dm) Cm = Cc – (±Dc)
Da = Dc + (±Dc) + (±Dm) Cc = Ca – (±Dm) – (±Dc)
Dc = Da – (±Dc) – (±Dm) Ca = Cc + (±Dm) + (±Dc)
Relaţii de calcul între drumuri şi capuri
Ca = Da – (±Dv)
Cm= Dm – (±Dv) = DA – (±Dm) – (±Dv)
Cc = Dm – (±Dc) – (±Dv) = Da – (±Dm) – (±Dc) – (±Dv)
Da = Cc + (±Dc) + (±Dm) + (±Dv)
- Din triunghiul vitezelor: VPA/sin(180-UDV)=Vs/sin Ucv=Vv/sin Dv
Incoming search terms:
Tag-uri: featured, formule de calcul navigatie aeriana, navigatie aeriana
Categorie:: Lectia de zbor
Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.