GetSocial
Abonare prin feed RSS Abonare prin feed email Urmează-ne pe Twitter Apasă Like pe Facebook Alătură-te grupului LinkedIn Devino prieten pe FlickrUrmează-ne pe YouTube

Lectia de zbor: Altimetrie

[ 0 ] 20 octombrie 2010 |

Diferenţa de latitudine (Dy) – este arcul de meridian cuprins între paralela punctului de        plecare şi paralela punctului de sosire. Poate avea valori între 00 şi 1800.

Diferenţa de longitudine (Dl) – este arcul de ecuator cuprins între meridianele locului de     plecare şi de sosire.

Dy –este pozitivă dacă deplasarea este spre Nord;

-este negativă dacă deplasarea este spre Sud.

Dl-este pozitivă dacă deplasarea este spre Est;

-este negativă dacă deplasarea este spre Vest.

  • 1 oră        = 15o longitudine => 1o longitudine = 4 minute timp;
  • 1 minut    = 15’ longitudine => 1’ longitudine = 4 secunde timp;
  • 1 secundă = 15” longitudine => 1”longitudine = 1/15 secunde timp.

Mila marină internaţională (NM)

1 NM = 1852 m = 1’ de meridian = 1’ longitudine ( numai la ecuator).

-         un grad de latitudine măsurat pe meridian = 111 Km.

-         1” arc de latitudine = 30,09 m.

In calculele de navigaţie aeriană, exprimarea direcţiilor se face în grade sexagesimale – grade

( o), minute ( ‘), secunde ( “)

Linia de poziţie –este locul geometric al tuturor punctelor care pot reprezenta poziţia avionului pe suprafaţa pământului.

In practica navigaţiei aeriene se folosesc: -loxodroma;

-ortodroma.

Loxodroma –(curba drumurilor) – unghiurilor egale – este linia de poziţie care intersectează      meridianele sub acelaş unghi constant. Dacă se prelungesc capetele loxodromei, se va obţine pe             suprafaţa pământului o curbă în formă de spirală, care se apropie de poli, fără însă ai atinge.       Este foarte simplă această navigaţie – se foloseşte pe tronsoane scurte.Necesită aparatură simplă       de navigatie (ex. busola )

Ortodroma –este arcul din cercul mare care trece prin punctul de plecare şi de sosire al unui     traiect de pe suprafaţa pământului.  Ea reprezintă drumul cel mai scurt între două puncte.  Intersectează meridianele sub unghiuri diferite – pentru tronsoane lungi. Necesită aparatură   sofisticată de navigaţie.

  • RMR = relevmentul magnetic al radiofarului
  • RAR = relevmentul adevărat al radiofarului
  • RMA =relevmentul magnetic al avionului
  • RAA = relevmentul adevărat al avionului
  • GR    = gismentul radiofarului

RELEVMENTUL

Este unghiul măsurat la bordul avionului ( sau la sol, la un mijloc de navigaţie) şi direcţia avion reper.Rferinţa de măsurare este direcţia  Nm sau Na şi vom avea relevmentele reperului (R.M.R. sau R.A.R.) măsurate în avion sau relevmentele avionului (R.M.A. sau R.A.A.) măsurate la reper.

În cadrul aviaţiei sportive nu se foloseşte de obicei relevmentul, dar este bine să fie cunoscut pentru cazurile de pierdere a orientării , cînd se apelează la turnurile de control ale aviaţiei de transport.

În aceste situaţii TWR va da aeronavei prin radio relevmentul magnetic al reperului (RMR= QDM) sau relevmentul magnetic al avionului (RMA=QDE).

  • QDM reprezintă direcţia magnetică pe care ne deplasăm pentru a ajunge  la TWR(reper).
  • QDE reprezintă direcţia magnetică pe care se află aeronava faţă de reper.

Incoming search terms:

Tag-uri: , ,

Categorie:: Lectia de zbor

Autorul acestui articol: Sebi. Vezi profilul complet.


Lasă un comentariu




Dacă doriți o imagine atașată acestui comentariu, obțineți un gravatar.